범주화 과제에서의 한글단어 빈도효과

Hangul Word-Frequency in Semantic Categorization Task

  • 조중열 (경남대학교 사회과학부 심리학)
  • 발행 : 1999.10.08

초록

범주화과제를 사용한 두 실험에서 단어 빈도가 단어의 의미를 처리하는데 영향을 주는지를 알아보았다. 두 실험에서 사용된 자극은 두 글자의 한글이었는데, 실험 1에서는 사례와 목표자극은 두 번째 글자의 종성에서만 달랐고(예, 범주: 관직: 사례: 시장; 목표자극: 시작), 실험 2에서는 첫 번째 글자의 종성에서만 달랐다(예, 범주: 관직: 사례: 시장; 목표자극: 심장). 실험 1에서는 통제자극보다 저빈도 목표자극의 오반응이 더 많았고, 고빈도 사례의 반응시간이 더 길었다. 실험 2에서는 고빈도 사례-저빈도 목표자극 조건이 통제조건보다 반응시간이 더 길었다. 이 결과는 이중경로모형(Jared & Seidenberg, 1991)을 지지한다고 볼 수 있다. 이 결과들은 음운 정보와 시각 정보의 사용은 단어의 빈도에 의존하며, 특히 음운정보의 활성화는 필연적인 과정이 아니라 선택적인 것을 시사한다.

Two experiments were conducted to investigate effects of word-frequency on semantic processing of Hangul. Stimuli were two syllable words, and exemplars and target words were different in the final consonant of the second syllable in the Exp 1 and in the final consonant of the first syllable in the Exp2. Exp 1 shows the results that subjects made more errors on low frequency target words and took longer times on high frequency exemplars than on controls. In Exp 2 subjects took longer times on high frequency examplar-low frequency target word conditions than on controls. These results support the predictions of dual process models and suggest that the use of phonological and visual information depends on word frequency. Phonological activation appears to be an optional rather than obligatory process.

키워드