Safety Class Design with Bitbricks

비트브릭을 활용한 안전 수업 설계

  • Park, Minyoung (Department of Computer Education, Seoul National University of Education) ;
  • Shin, Seungki (Department of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • 박민영 (서울교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 신승기 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2021.08.02
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

In this study, we intended to present a class design plan that combines safety education and software education, which are very important in the school field, but are considered necessary for change. In order to realize safety education centered on indirect experience, the 12th class plan was devised as a "Smart Safety Commuter Road Production Project" using a physical computing tool called Bitbrick. Based on the 12th city's class plan, qualitative research was conducted with interviews with a total of five teachers, showing both the effectiveness and problems of applying them to the class. The effectiveness is that unlike conventional delivery-type safety education, indirect experience-oriented safety education centered on real-life situations is possible, and it can be expected that procedural thinking skills can be developed along with stimulating interest. However, the problem has been shown that the process of implementing the direct situation can be challenging and that even activities can be more efficient than group activities.

본 연구에서는 학교 현장에서 매우 중요하지만 변화가 필요하다고 생각되는 안전 교육과 소프트웨어 교육을 융합한 수업 설계안을 제시하고자 하였다. 간접 체험 중심의 안전 교육 실현을 위해 비트브릭이라는 피지컬 컴퓨팅 도구를 활용하여 '스마트 안전 통학로 제작 프로젝트'로 12차시의 수업안을 구상하였다. 12차시의 수업안을 바탕으로 총 5인의 교사에게 인터뷰로 질적 연구를 한 결과, 수업에 적용했을 때의 효과성과 문제점이 모두 나타났다. 효과성은 기존의 전달식 안전 교육과는 달리 실제 상황을 중심으로 한 간접 체험 중심의 안전 교육이 가능하고 자유도가 높은 수업으로 흥미 유발과 함께 절차적 사고 능력이 발달 될 수 있음을 기대할 수 있다는 점이다. 그러나 직접 상황을 구현하는 과정이 어려울 수 있고 모둠 활동보다는 짝 활동이 효율적일 수 있다는 문제점이 나타났다.

Keywords