Exploring how to use virtual reality for elementary school students

초등학생 대상 가상현실 활용방안 탐색

  • 심재권 (고려대학교 영재교육원)
  • Received : 2021.07.30
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

The purpose of this study is to analyze elementary school students' interest in virtual reality(VR) technology, usability, and the possibility of learning media. In particular, it is intended to be used for content creation for artificial intelligence(AI) education in the future. The effectiveness of elementary education using virtual reality technology was confirmed through the analysis of overseas research, and the applicability to elementary school students in Korea was analyzed. To proceed with the analysis, various virtual reality contents were provided to 5th grader of elementary school, and then, interest, usability, usefulness, and possibility of use in class and learning were surveyed. As a result of the study, it was confirmed that students' interest in virtual reality contents was very high, and that it could be used sufficiently as a learning medium. It suggests that it can be used in artificial intelligence education and data science education, which have recently been emphasized in importance. In particular, virtual reality can be used to simulate abstract data and artificial intelligence.

본 연구는 가상현실(VR) 기술에 대한 초등학생의 흥미, 사용성, 학습매체의 가능성을 파악함으로써 향후 인공지능 교육을 위한 콘텐츠 제작에 활용하는 것을 목적으로 한다. 국외 연구 분석을 통해 가상현실 기술을 활용한 초등 교육의 효과성을 확인하였으며, 본 연구에서는 국내에서 초등학생에게 적용 가능한지 분석하였다. 이를 위해 초등학교 5학년 학생들에게 다양한 가상현실 콘텐츠를 제공한 후, 흥미, 사용성, 유용성, 수업과 학습에 활용 가능성을 설문하였다. 연구결과, 가상현실 콘텐츠에 대한 학생들의 흥미가 매우 높았으며, 학습 매체로서도 충분히 활용 가능함을 확인하였다. 이러한 결과를 토대로 볼 때, 최근 중요성이 강조되는 인공지능 교육과 데이터과학 교육에서 추상적인 데이터와 인공지능 시뮬레이션을 가상현실을 활용하여 충분히 학습으로 이어질 수 있음을 시사한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2020년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임.(2020R1I1A1A01058353)