A Test of Hierarchical Model of Bilinguals Using Implicit and Explicit Memory Tasks

이중언어자의 위계모형 검증 : 암묵기억과제와 외현기억과제의 효과

  • Published : 1998.03.01

Abstract

The study was designed to investigate implicit and explicit memory effec representations of bilinguals. Hierarchical model of bilingual information processing word naming and translation tasks in the context of semantically categorized or rar Experiments 1 and 2, bilinguals first viewed stimulus words and performed naming or tr then implicit and explicit memory tasks. In experiment I, word recognition times(exp were significantly faster for semantic category condition than random category condi naming task and lexical decision taskOmplicit memory task)showed no difference in e experiment 2, naming task and exlicit memory task showed categorization effect but fOWE a and implcit memory task showed no categorization effect. These findings support the which posits that memory representations of bilinguals are composed of two independer a and one common conceptual store.

이중언어자의 언어구조를 기억정보의 위계적 특성으로 설명하는 위계모형의 적합성을 외현기억검사와 암묵기억검사를 사용하여 살펴보았다. 위계모형에 따르면 단어의 기억표상은 모국어와 외국어의 심성어휘집 정보와 두 언어와 공유하는 개념표상 정보로 구성되어 있으며, 개념표상 정보의 활성화는 심성어휘집 활성화를 통해 이루어지고, 과제의 종류와 번역의 방향성에 따라 심성어휘집과 개념표상의 정보가 별개로 인출될 수 있다. 기억검사중에서 개념 정보의 활성화에 민감한 외현기억검사와 지각 정보의 활성화에 민감한 암묵기억검사는 심성어휘집 정보와 개념표상 정보의 활성화에 상이한 민감성을 보일 것이다. 실험 1에서는 명명과제의 단어들을 의미적으로 범주화하여 제시한 후에 암묵기억검사와 외현기억검사를 실시했고, 실험 2에서는 의미적으로 범주화된 단어목록을 순행 및 역행 번역을 하도록 한 후에 암묵기억검사와 외현기억검사를 했다. 명명과제와 역행번역 및 암묵기억검사에는 목록의 의미적 범주효과가 나타나지 않았고, 순행번역 및 외현기억검사에는 목록의 의미적 범주효과가 나타났다. 이런 결과를 이중언어자의 언어구조가 언어에 따르는 별개의 심성어휘집과 공통의 개념표상을 지니고 있다는 위계모형을 지지하는 것으로 해석하였다.

Keywords

References

  1. Cognitive processing in bilinguals Lexical processing in bilingual or multilingual speakers Chen, H.;R. J. Harris(Eds.)
  2. The bilingual lexicon The bilingual lexicon: Exercise, meaning and morphology Kirsner, K., Lalore;Hird, K.;Schreuder(ed.);B. Welters(ed.)
  3. Journal of the Verbal Learning and Verbal Behavior v.5 Interlingual facilitation of short-term memory Kolers, P. A.
  4. Psychological Review v.87 Recognizing: The judgment of previous occurrence Mandler, G.
  5. Cognitive Psychology: An essay in cognitive science Mandler, G.
  6. Brain and Language v.27 Control. Activation and Resource Green, D. W.
  7. The bilingual lexicon Visual word recognition in bilinguals Grainger, J.;R. Schreuder(ed.);B. Welters(ed.)
  8. Paper presented at the 31st Annual Meeting of the Psychonomic Society Concept mediation bilingual translation Kroll, J. F.;Stewart, E.
  9. Science v.247 Priming and human memory systems Tulving, E.;Schacter, D. L.
  10. The development and neural bases of higher cognitive functions. Annals of the New York academy of sciences v.608 Perceptual representation system and implicit memory: Toward a resolution of the multiple memory system debate Schacter, D. L.;A. Diamond(Ed.)
  11. Bulletin of the Psychonomic Society v.28 Implicit memory: A commentary Roediger, H. L.
  12. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition v.18 Level of processing affects priming in word fragment completion Challis, B. H.;Broadbeck, D. R.
  13. The Quarterly Journal of Experimental Psychology v.42A Tests of dual process theory: Word priming and recognition Mandler, G.;Hamson, C.;Dorfman, J.
  14. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition v.20 Word stem and word fragment completion following semantic activation and elaboration Gellatly, A.;Parker, A.;Blurton, A.;Woods, C.
  15. 한글 및 한국어 정보처리학회 한국어-영어 이중언어자의 영어 산출 구조 분석 신승식;염은영;정찬섭
  16. 97 실험 및 인지심리학회 겨울연구회 한국어-영어 이중언어 구조 및 처리과정의 탐색 염은영;신승식;정찬섭
  17. 1989년도 연세대학교 학술 연구비에 의한 보고서 한국어사전편찬실
  18. 한국말 자연범주의 전형성 규준 오경기
  19. 고려대학교 박사학위 청구 논문 단어의 반복제시와 의미 관련성이 외현기억과 암묵기억에 미치는 효과 김미라
  20. Journal of the Verbal Learning and Verbal Behavior v.23 Lexical and conceptual representations in beginning and more proficient bilinguals Potter, M. C.;So, K. F.;Eckhardt, B.;Feldman, L. B.
  21. Journal of Experimental Psychology : General v.118 Context effects in Stroop-like word and picture processing Glaser, W. R.;Glaser, M. O.
  22. Bulletin of the Psychonomic Society v.28 Introduction to implicit memory: Multiple Perspectives Schacter, D. L.
  23. Science v.232 Mechanisms of memory Squire, L. R.
  24. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition v.15 Is priming in fragment completion based on a "traceless" memory system? Hayman, C. A. G.;Tulving, E.
  25. Implicit memory: Theoretical issues Implicit memory and functional architecture of cognition Coltheart, M.;S. Lewanowsky(ed.);J. C. Dunn(ed.);K. Kirsner(ed.)
  26. Journal of the Verbal Learning and Verbal Behavior v.23 Activation makes words more accessible but not necessarily more retrievable Graf, P.;Mandler, G.
  27. Implicit memory: Theoretical issues Intention, awareness, and implicit memory: The retrieval intentionality criterion Schacter, D. L.;Bower, J.;Booker, J.;S. Lewanowsky(ed.);J. C. Dunn(ed.);K. Kirsner(ed.)
  28. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition v.20 Contribution of surface and conceptual information to performance on implicit and explicit memory task Craik, F. I. M.;Moscovitch, M.;McDowd, J. M.
  29. The architecture of cognition Anderson, J. R.