Conception and Design of U.I.-U.I. Manual of Seoul National University of Technology

U.I.의 개념 및 제작에 관한 고찰-서울산업대학교 U.I. 매뉴얼을 중심으로-

  • 전양덕 (서울산업대학교 시각디자인 학과)
  • Published : 1998.11.01

Abstract

Started from the Industrial Revolution in England, the design movement, the concept of plastic arts is spread and developed in many European countries. It meets new phase due to the much more developed industrial techniques and internationalized era since the World War II. The concept of identity in design appeared with industrial diversification, specialization, and inter- nationalization comes out through every visual identification standards. And the concept is used in public facilities and groups such as national institutions, schools, hospitals, or lots of religious bodies, as well as in industries to aim at the most profit from products' sale. Since the opening of Seoul National University of Technology in 1910, the university which has long history and tradition of about 90 years has used the unique visual identification in changing the University name to meet with the surrounding environment and the timely characteristics. However, the English name for the University was changed in 1998, so the new era to leap was open. Therefore, the University introduced formally the concept of U. I. (University Identification) with the new image. It is an inevitable outcome of modern time.

영국의 산업혁명에서 태동되어 유럽 각국으로 급속히 보급, 발전된 새로운 조형예술의 개념 즉, 디자인 운동은, 제2차 세계대전 이후 더욱 발달된 산업기술과 국제화시대로 인하여 보다 새로운 국면을 맞이하게 되었다. 기업의 다양화, 전문화 그리고 국제화 등과 함께 등장한 디자인에 있어서의 아이덴티티의 개념은 모든 시각표시물의 표준화라는 작업을 통하여 그 결과의 나타나게 되었고, 또한 이러한 개념은 상품판매에 의한 이윤의 극대화를 목표로 하고 있는 기업에서뿐만 아니라 국가기관이나 학교, 병원 또는 각종 종교단체 등과 같은 공공기관 및 단체에서도 도입하여 적극 활용하고 있는 실정이다. 1910년 개교한 이래 90여 년이라는 역사와 전통을 갖고 있는 서울산업대학교는 그 동안 여러 가지 교 명의 변경과 함께 주변환경과 시대적 특성에 맞는 나름대로의 시각 표시 물을 사용해 왔으나, 1998년 학교 영문명칭의 변경으로 인하여 새로운 도약의 계기를 맞게 되었다. 그러므로 이에 따른 새로운 이미지의 표방과 함께 U.I.)University Identification)라는 개념을 정식으로 도입하여 최초로 매뉴얼을 제작하게 되었으며 이는 시대적 추세에 의한 필연적 결과라 할 수 있다.

Keywords