Suggestions for the Habituation of Good Reading in Life

독서의 생활화 방안

  • 변우열 (공주대학교 문헌정보교육과)
  • Published : 2000.06.01

Abstract

The purpose of this study is to explore ways to get children in the information age of today to develop good reading habits and make reading a central part of their lives from an early age. The results of the study are as follows : 1. First of all, it is important for children to gain the habit of reading books from their early childhood during activities such as eating food, sleeping, studying, playing, going errands and watching TV etc. 2. The habituation of reading is formed by repeating and reenforcing the habit once it is acquired. Then we will do it easily, unconsciously and automatically. 3. Habituation is formed by the course of formalizing, training, reenforcing, and motivating like other daily activities. 4. The prerequisites of habituation for reading are the early integration of reading books, putting reading books at the core of curriculum, developing an interest in reading, motivating to read books, giving good rewards for reading, and simply encouraging reading. 5. Lastly, other ways to form good reading habits are inducing interests in books and reading books, and reading in the course of learning.

정보사회에서는 과거의 교양이나 미래를 위한 독서보다는 생존을 위한 독서, 지식이나 정보획득을 위한 독서가 중시되고 있기 때문에 독서는 생활 그 자체가 되어야 하고, 생활의 일부분이 되어 독서가 생활화되어야 한다. 독서를 생활화하기 위해서는 먼저 독서습관을 형성하는 일이 선행되어야 한다. 독서를 포함한 모든 행위의 생활화는 학습된 습관과 경험을 반복하여 그 결과가 유기제의 욕구를 충족시켜 줄 수 있어야 한다. 아무런 보상도 없고 흥미도 없다면 아무리 좋은 일이라 하더라도 생활화가 어렵게 된다. 그리고 독서의 생활화는 여러 가지 일상행활의 행동양식이 습관화되는 것과 같이 형태화, 연습과 강화, 동기부여의 단계가 필요하다. 독서를 생활화하기 위한 방안은 도서에 대한 친근감을 길러 주고, 독서흥미를 유발시켜 줌과 동시에 학습독서를 실시하고, 독서에 대한 충분한 보상과 동기부여 제공 등을 들 수 있다.

Keywords