The Analysis on the Psychological Traits of the Usage Pattern on the Online Communication Media

온라인 커뮤니케이션 매체 이용패턴의 심리적 특성 분석

  • 조남재 (한양대학교 경영대학) ;
  • 박상혁 (한양대학교 경영대학 박사과정수료)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

Computer-based on-line communications help to exchange easily information for us. For this reason, on-line communication expands personal computer users'information availability and furnishes users with interactive communication capability. This research focused on the pattern the use of on-line communication and such individual-level factors that are believed to affect on the use of this technology as personal psychological traits and perceived usefulness of the technology. Data were collected from randomly selected samples out of registered college or office worker members of Korean on-line communication services such HiTel, Chollian, Nownuri, and Unitel. The result of the study showed that perceived usefulness of the on-line services affects the level of use most strongly. Individual psychological style was also related to some aspects of the use of on-line communication. Specifically, the more introvert the users, the higher was the level of use of on-line communication.

기업 뿐 아니라 사회의 개별 구성원에게 있어서도 컴퓨터 통신 기술의 활용이 급속히 확산됨에 따라 이러한 가상 공간상에서의 활동에 대한 관심이 높아지고 있다. 특히, 가상사회에서의 상거래를 다루는 전자상거래에 대한 연구는 기업과 기업간 전자상거래에 대한 연구를 넘어 기업과 고객간의 전자상거래에 대한 연구로 확대되고 있다 그러나 전자상거래를 이용하는 소비자에 대한 연구와 이해는 아직도 여러 가치 측면에서 매우 미흡한 실정에 있다. 실물 공간에서의 소비자에 대한 마케팅 분야에서의 연구가 새로운 거래 패러다임인 전자상거래에 대한 설명으로 확대될 수 있는 범위와 논리도 아직 충분하지 않으며, 소비자이며 동시에 기술 사용자라는 특성이 어떻게 통합될 수 있는지에 대한 연구도 미흡한 실정이다. 전자상거래를 추진하고 있는 사업자에게 있어서는 가상사회의 이용자에 대한 심도 있는 분석과 이해가 필수적인 요건이 될 것이다. 본 연구에서는 가상사회에서의 기술 이용자의 개인적인 심리적 특성이 매체와 기술의 이용패턴과 어떤 관련성을 가지고 있는지를 분석함으로써 가상사회 구성원의 행태적 특성을 파악해 보고자 하였다.

Keywords