ERP Strategy as Management Information Technology for Implementing B2B e-Business

기업간(B2B) e-비즈니스 추진을 위한 경영정보기술 관점의 ERP 전략

  • 김민철 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 이형일 (고려대학교 대학원 경영학과)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

Market environment of current e-Business is being transfered to B2B from B2C. The objective of this paper is to introduce ERP system as a device of IT(Information Technology) for this B2B. Firstly we proposed the characteristic of ERP and the problem of corporate application. And so, we examined various values and benefits when ERP system is applied to corporate strategy. Finally, in the side of corporate application, we proposed the plan of ERP introduction and the policy support of government. As the further study, empirical analysis and detailed plan must be considered.

본 연구는 현재의 B2C 중심의 e-비즈니스 환경에서 B2B로의 활성화를 위한 방안으로 ERP의 도입을 제시하고 있다. 최신 경영정보기술로서 ERP는 B2B의 문제점들을 해결할 수 있는 수단으로서 작용할 수 있다. 따라서 본 연구는 ERP의 특징에 관한 논의를 B2B 실행상의 문제점 해결 가능성에 초점을 두어 다루었다. 또한 ERP가 기업간 e-비즈니스에 적용되었을 때 어떠한 가치를 창출하고 어떠한 효익을 제공할 수 있는지를 파악하였다. 마지막으로는 ERP 도입을 통한 e-비즈니스의 가치창출이 예견된다면 기업의 입장에서 ERP도입 방안과 정부의 입장에서 어떠한 제도적 지원이 있어야 하는지를 논의하였다.

Keywords