A Study on the Experience Design Construction and Its Application Model

경험디자인의 구성과 적용 모형에 관한 연구

  • 윤세균 (한국생산기술연구원 시스템엔지니어링팀) ;
  • 김태균 (한국기술교육대학교 디자인공학과) ;
  • 채승진 (연세대학교 디자인학부)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

The 21st century could be called the age of Experience Economy associated with the importance to external and internal experience of product users. It needs the understanding of customer's needs in new point of view. In the area of design development, it requires the extensive application of experience from traditional method that was based on the style and usability to more advanced concept. To correspond to these changes, we need to explore new customer's value system for knowledge-information design and systematic approaches to experience system. The purpose of this research is to define the concept of 'experience' newly in the importance side of customer's life, form a clear definition of experience design and present the model of application system. Theoretical frameworks of this research are based on the Empiricism and John Dewey's theory. By applying these frameworks make dear the concept of experience concept and reanalysis the meaning and style in the perspective of design. In this process, we can extract the main factors that inducing the experience, create new application system and model again to the field of design. Application model can creates various experiences through supplying different experience style and factors for customer, make customer realize experience object. Experience designs offer optimal experience to users by making a plan and design experience to user's goal.

21세기는 소비자의 내외재적 경험을 중시하는 경험경제(Experience Economy)의 시대라고 할 수 있으며 그 핵심은 새로운 관점에서 소비자의 욕구를 이해하는 것이다. 그간 전문가 중심적 관점의 디자인 개발은 제품의 사용성이나 조형성 개선에 주력하였으나 이제는 이에 더하여 사용자의 경험 전반에 무게를 두는 진전된 개념을 적용하도록 요구한다. 이를 위해 소비자의 가치체계에 대한 연구를 디자인의 중심적 지식기반으로 활용할 필요가 있으며 가장 핵심적인 내용의 하나가 경험 시스템에 대한 체계적 접근이다. 이런 배경에 따라 본 연구는 첫째, 제품디자인에 있어 '경험(experience)'의 개념을 소비자의 삶의 중요한 측면으로 새롭게 정의하고 두 번째, 경험디자인의 개념을 구체적으로 정의하며, 마지막으로 그 디자인 실무를 위한 적용체계 모형을 제시하고자 한다. 연구의 전개는 경험론(Empiricism)과 존 듀이(John Dewey)의 이론을 기반으로 경험개념을 밝혔고, 경험의 의미와 유형을 디자인 관점에서 재해석하였다. 이 과정에서 경험을 유발하는 구성인자를 도출하여 이를 디자인의 전개 체계와 적용 모형으로 설정하여 디자인에 활용 가능한 방법론이 되게 하였다. 제시된 적용 모형의 내용은 인간과 환경이 상호관계(interaction)하는 방식에 대해 디자인이 사용자에게 서로 다른 경험 유형과 요소를 제공함으로써 독특한 경험대상을 체득하게 하며 동시에 다양한 경험을 창출할 수 있는 모습을 보여준다. 경험디자인은 이와 같은 모형을 바탕으로 새롭게 창출될 수 있는 경험을 사용자 목표에 맞게 계획하고 설계하여 디자인에 적용함으로써 최적의 제품 경험을 사용자에게 제공하는 것이라 할 수 있다.

Keywords