Key Success Factors of Korea CATV Homeshopping Industries : Relationship Marketing Strategy Perspective

국내 CATV 홈쇼핑 시장의 성공요인: 관계마케팅 전략실행 관점

  • 김재욱 (고려대학교 경영학과) ;
  • 이성근 (동양공업전문대학 디지털경영과) ;
  • 최지호 (성균관대학교 경영연구소) ;
  • 김종근 (고려대학교 경영학과)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

Using a framework of the relational exchanges in relationship marketing, this study analyzed success factors of domestic CATV home shopping market which has rapidly grown recently. In order to carry out this analysis, the current status of domestic CATV home shopping market and the operational strategies of relationship marketing by the concerning enterprises were examined. More specifically, the exchange partners that have exchange relationship with domestic CATV home shopping companies were classified into the end-users, manufacturing companies, logistics and parcel delivery companies, SO companies, and other related industries, and then the operational strategies of relationship marketing for each partner were analyzed.

본 연구는 최근 급격하게 성장하고 있는 국내 CATV 홈쇼핑 시장의 성공요인을 관계마케팅(relationship marketing) 관점에서 분석하였다. 이를 위해 CATV 홈쇼핑의 특성을 제시한 후, 국내 CATV 홈쇼핑 시장의 현황과 업체들의 관계마케팅 실행전략을 살펴보았다. 구체적으로, 국내 CATV 홈쇼핑 업체들과 관계를 맺고 있는 대상을 크게 최종 소비자, 제조업체, 물류 및 택배업체, SO업체, 그리고 관련 산업으로 분류한 후, 각 파트너들에 대한 관계마케팅 실행전략을 분석하였다.

Keywords