Sound Synthesis of Right-Hand Playing Styles Using Improved Physical Modeling of Sanjo Gayageum

개선된 산조 가야금의 물리적 모델링을 이용한 오른손 주법의 음 합성

  • 조상진 (울산대학교 컴퓨터 정보통신 공학부) ;
  • 정의필 (울산대학교 컴퓨터 정보통신 공학부)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

In this paper, we improve a Physical modeling of sanio gayageum and synthesize sounds by right-hand playing styles. Parameters of loop filter are estimated from decay region of recorded sound. That results in improved accuracy and reduction of computational costs. Body is implemented to a resonator which has characteristics of main resonances extracted from impulse response. Residual signal with main resonances removed is used as excitation signal of proposed model. Amok alter is approximated to frequency response of amok and is implemented to the 15th order all-role digital filter. Beating (by middle and index finger) among the right-hand playing styles is represented by feedforward comb filter. Parameters of this filter are extracted from recorded sound. The synthesized sounds using improved physical model of sanjo gayageum. plucking and beating, are pretty similar to original sounds.

본 논문에서는 기존의 산조 가야금의 물리적 모델링을 개선하여 오른손 주법에 따른 음을 합성하였다. 가야금 현의 모델에 사용된 루프 필터의 파라미터를 녹음된 단위음의 감쇠 영역으로부터 추정하여 정확도를 향상시키고 계산량을 줄였다. 몸통은 임펄스 응답으로부터 주 공명 주파수를 추출하여 설계한 공명기로 대체되었으며, 주 공명 주파수가 제거 된 임펄스 응답은 크기가 줄어든 여기신호로 사용되었다 안족의 주파수 응답은 15차 all-pole 필터로 근사화 하였다. 가야금의 오른손 연주법 중 연퉁기기는 피드포워드 콤 필터로 구현하였으며 필터의 파라미터는 녹음된 단위음으로부터 추출하였다. 개선된 산조 가야금의 물리적 모델을 이용한 뜯기와 퉁기기, 연퉁기기의 합성음은 원래 음과 매우 유사하였다.

Keywords

References

  1. Curtis Roads, The Computer Music Tutorial, The MIT press, London, 1996
  2. M. Karjalainen, J. Backman, and J. Polkki, 'Analysis, Modeling, and Real-Time Sound Synthesis of the Kantele, a Traditional Finnish String Instrument,' in Proc. 1993 IEEE Int. Cont. Acoustics, Speech, and Signal Processing (Minneapolis, MN, 1993 Apr. 27-30), 1 229-232
  3. V. Valirraki, J, Huopaniemi, M. Karjalainen, and Z. Janosy, 'Physical Modeling of Plucked string Instruments with Application to Real-Time Sound Synthesis,' Journal of Audio Engineering Society, 44(5) 331-353, 1996
  4. Alvin W. Y. Su, Wei-Chen Chang, and Rei-Wen Wang, 'IIR Synthesis Method for Plucked-String Instruments with Embedded Portamento,' Journal of Audio Engineering Society, 50(5) 351-362, 2002
  5. 유준희, '편경의 진동모드 분석', 한국음향학회, 25(3) 21-128, 2006
  6. 조상진, 정의필, '산조 가야금의 물리적 모델링,' 한국음향학회, 23(7) 521-531,2004
  7. J. O. Smith, 'Physical Modeling using Digital Waveguides,' Computer Music Journal, 6(4) 74-91, 1992
  8. 8. M. Karjalainen, V. Valimaki. and T. Tolonen, 'Plucked-String Models: From the Karplus-Strong Algorithm to Digital Wavegudes and Beyond,' Computer Music Journal. 22(3) 17-32, 1998 https://doi.org/10.2307/3681155
  9. T. I. Laakso, V. Valimaki, M. Karjalainen, and U. K. Laine, 'Splitting the Unit Delay - Tools for Fractional Delay Filter Design,' IEEE Signal Processing Magazine,13 30-60,1996 https://doi.org/10.1109/79.482137
  10. M. Karjalainen and J. O. Smith, 'Body Modeling Techniques for String Instrument Synthesis,' ICMC proceedings, 232-239, 1996
  11. 조상진, 최진규, 정의필, '안족과 몸통의 임펄스 응답을 이용한 가야금 사운드 합성', 한국신호처리및시스템학회, 7(3) 102-107,2006
  12. 황병주, 황병주 가야금교본, 은하출판사, 1999