Designer's Communication Intension and Consumer's Signification for Design

디자인에 대한 디자이너의 커뮤니케이션의도와 소비자의 의미재생산에 관한 연구

  • Published : 2006.08.01

Abstract

This research premises that design failure in the market can stem partially from the gap between designer's communication intension through design and consumer's signification for design. Therefore, it's necessary that designers should examine and understand consumer's signification process for design factors or overall design images that they consider in the design process. For this, this research suggests that understanding consumer's signification process is possible by performing value categorization, consumer segmentation, value identification of main target consumers and relationship examination between value of target consumers and design attributes based on Means-End model by reviewing various theoretical backgrounds. In addition, this research suggests contents and methods for performing each step of understanding consumer's signification process. Also, Laddering was suggested as a method for the study and a case study was performed by it. Finally this research claims that understanding consumer's signification process can be one of the methods that decrease failure possibility rather increase success possibility of design in the market.

본 연구는 디자인이 시장에서 실패하는 이유 중의 하나로 디자이너가 디자인을 통해 의도하는 디자인커뮤니케이션목표와 소비자가 디자인에 대하여 의미를 산출하는 의미재생산간의 차이에 의해 발생될 수 있다는 전제에서 출발하고 있다. 따라서 디자이너는 디자인전개과정에서 자신이 사용하는 디자인요소 혹은 전반적인 디자인이미지에 대하여 소비자의 의미재생산과정을 이해하고 검토해야 할 필요성과 방법을 제시하고 있다. 이에 대하여 본 연구에서는 다양한 이론적 고찰을 통하여 소비자의 의미재생산이해과정을 수단-목적 모델을 기초로 하여 가치의 유형화, 소비자세분화, 주타겟소비자집단의 가치파악 및 타겟집단의 가치와 디자인속성과의 연관관계 파악이라는 절차를 통해 소비자의 의미재생산이해가 가능하다고 제시하였으며 아울러 각 단계에서 필요한 내용과 방법을 제시하였다. 또한 이를 위한 분석기법으로서 래더링기법을 제안하고 실제의 사례연구를 통해 규명하였다. 본 연구에서는 이러한 과정을 통해 특정 디자인에 대하여 시장에서의 실패가능성을 줄이고 성공가능성을 높일 수 있는 방안중의 하나가 될 수 있을 것으로 제안하고 있다.

Keywords