Pre-Evaluation for Successful BSC Introduction on the J University

J대학의 BSC 성공적 도입을 위한 사전 평가

  • Published : 2007.10.31

Abstract

Recently, the needs fur management innovation of universities are growing. Therefore, introduction of Balanced Scorecard(BSC) for measuring performance has been considered as a way of management innovation. However, the introduction of BSC does not always become successful, and sometimes act as an obstacle to innovative activities. This study was designed to conduct pre-evaluation for J University well in advance of its BSC introduction to solve problems with the introduction and prove the importance of pre-evaluation to make BSC introduction a success. Methodologically, the study explored key factors of successful introduction of BSC by examining previous studies, and conducted a comparative analysis of such key factors, focusing on J University. To evaluate factor-specific results in a more practical way, weighted value analysis on factors was conducted by experts so as to investigate how many factors J University can meet fur the introduction of BSC. As a result, the outcome of the pre-evaluation before J University introduces the BSC was generated, and the study aimed to suggest such empirical analysis as a method of pre-evaluation of the BSC introduction.

최근 대학들은 경영혁신의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 경영혁신의 방법으로 균형성과표(BSC)를 통한 성과측정의 도입을 시도하고 있다. 그러나 BSC의 도입이 반드시 성공하지 못할뿐더러 혁신적 활동의 장애가 되기도 한다. 본 연구에서는 이러한 BSC 도입의 문제점을 해결하기 위해 J대학을 대상으로 BSC 도입 전 사전 평가를 실시하여, BSC의 성공적 도입을 위한 사전 평가의 중요성을 제시하고자 한다. 연구방법으로는 선행연구를 통하여 BSC의 성공적인 도입을 위한 주요요인을 찾아내어, J대학을 대상으로 주요요인을 기준으로 비교 검증을 실시하였다. 요인에 따른 결과를 좀 더 사실적인 판단을 위해 전문가를 대상으로 요인에 대한 가중치 분석을 실시하여, J대학이 BSC 도입을 위해 사전에 충족되어야 할 요인의 충족 요건을 얼마나 갖추고 있는지 연구하였다. 연구 결과를 통해 J대학의 BSC 도입을 위한 사전 평가의 결과를 도출하였으며, 이러한 실증 분석이 BSC 도입을 위한 사전 평가 방법론으로 제시하고자 한다.

Keywords