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The Research on University Curriculums of Electronic Commerce including demand of Enterprise and theory of e-Biz Model

전자상거래 e-Biz Model과 실무적 요구를 반영한 대학의 EC 교육과정

  • Published : 2008.12.31

Abstract

According to development of electronic commerce, the university's curriculums related electronic commerce should be renewed and added some chapters. I researched on university curriculums of electronic commerce, which has required by enterprise. In particular, the electronic commerce consist of two parts; IT technology and business management. Therefore it is regarded as a convergence subject. I did a correlation analysis between management's performance of enterprise and importance of university curriculum on electronic commerce. The questionnaire includes demands of enterprise and e-business model on electronic commerce. The result of this research indicates a necessary of changing by correlation ratio. Based on this research result, I suggest extended curriculums for electronic commerce.

기업이 요구하는 대학의 전자상거래 교과과정을 연구하였다. 전자상거래 발전과 함께 교과과정의 변화도 필요하다. 특히 전자상거래시스템은 기술과 경영 분야가 모두 중요하므로 교과과정이 융합 학문(경영학, 공학)이라고 할 수 있다. 본 연구에서는 전자상거래 e-비즈니스 모델과 기업의 실무적 요구를 반영한 대학의 효과과정 개발을 위해 기업의 경영성과와 교과과목의 중요성을 조사하여 상관분석을 시도하였다. 상관도에 따라서 교과과정의 변화의 필요성을 제시하였다. 결과적으로 경영 분야의 교과과정 확대가 필요하다고 분석되었다.

Keywords

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