An Extented Vorocast Mechanism based on VON

VON을 기반으로 확장된 Vorocast 기법

  • 임채균 (을지대학교 의료산업학부) ;
  • 강정진 (동서울대학 정보통신과) ;
  • 노경택 (을지대학교 의료산업학부)
  • Received : 2009.09.28
  • Published : 2009.12.30

Abstract

Network Virtual Environments (NVEs) is a virtual world where users exchanges messages via network connection. A limited visibility sphere called area of interest (AOI) is used to reduce the load created by the interactions between users. VON-Forwarding model is proposed as an effective methods to reduce network bandwidth in P2P network environment. Vorocast and Fibocast originated from Von-forwarding resolves the problems to receive the same messages repeatly. In this paper, We proposed an Extended Volocast scheme to improve the problem not to get consistency except a limited area near to the center of AOI. The proposed scheme maintains the consistency about the broad area into AOI by adjusting geometrical series $2^X$. We perform simulation experiments to show that the proposed scheme provide better performance compared to the other schemes.

네트워크 가상 환경 (NVE : Networked Virtual Environments)은 사용자간의 네트워크 연결을 기반으로 메시지 교환을 통하여 상호작용이 가능한 가상 세계이다. 다수의 사용자간 상호작용으로부터 발생되는 부하를 줄이기 위해 관심영역 (AOI : Area Of Interest)이라고 부르는 제한된 가시영역을 이용한다. P2P 환경에서 네트워크 대역폭 소비를 줄이는 효과적인 방안으로 VON-Forwarding 모델이 제안되었으며, 동일 메시지의 중복전달 문제를 해결한 Vorocast와 Fibocast 기법이 있다. 본 논문에서는 Fibocast가 Fibonacci Sequence를 적용하여 사용자간의 거리를 고려한 기법이지만 소규모 영역만의 일관성을 고려하는 문제점을 개선하여 Extended Vorocast 기법을 제안한다. 제안 기법은 등비수열 $2^X$을 적용하여 더 넓은 영역에 대한 일관성 유지가 가능하다. 또한 시뮬레이션을 통하여 제안 기법의 성능이 기존 기법보다 더 향상됨을 보였다.

Keywords

References

  1. 임정열, 박일규, 정재용, 심광현, "분산 게임서버 기술 동향", 네트워크가상환경연구팀, ETRI, 2005.
  2. 유석종, "대규모 가상공간에서 우선순위에 기반한 AOI 관리모델에 관한 연구", 멀티미디어학회논문지, 제9권 제2호, pp. 189-196, 2006.
  3. Jui-Fa Chen, Wei-Chuan Lin, Tsu-Han Chen, Shun-Yun Hu, "A Forwarding Model for Voronoi-based Overlay Network", 2007.
  4. Jehn-Ruey Jiang, Yu-Li Huang, Shun-Yun Hu, "Scalable AOI-cast for Peer-to-Peer Networked Virtual Environments", 2008.
  5. Shun-Yun Hu, Guan-Ming Liao, "Scalable Peer-to-Peer Networked Virtual Environment", ACM, SIGCOMM, pp. 129-133, 2004.