DOI QR코드

DOI QR Code

The suggestion on the application of UCC contents

매너교육을 위한 UCC 콘텐츠 활용제안

  • Nam, Suk-Hee (Division of European Language & Literature, chongju University)
  • 남숙희 (청주대학교 유럽어문학부)
  • Received : 2010.10.29
  • Accepted : 2010.11.19
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The education on manners[etiquette] is necessary to have pragmatic value centered on practice, not merely deliver knowledge or a theory. For this purpose, it is required to develop various teaching methods for its revitalization. This study is to suggest UCC contents as the most suitable learning tool and to show the cases. The education on manners using UCC contents has positively influence on students' interest in class as well as the improvement in achievement, and attracts their attention. Also it inspires students' sense of manners through the practical exercise and results in the positive change of their behavior. Therefore UCC contents attempted newly are considered to be a useful learning tool and for this reason, I offer them as basic data for the education of manners.

매너교육은 단순한 지식적 이론 전달이 아닌 실천 중심의 실용 가치를 지닌 교육이 되어야 할 필요가 있다. 이에 매너교육의 활성화에 따른 다양한 교육방법의 개발이 요구된다. 따라서 본 연구는 이러한 목적에 가장 부합하는 학습도구로서 UCC 콘텐츠의 활용을 제안하고 사례를 제시하였다. UCC콘텐츠를 활용한 매너 교육은 학생들에게 수업에 대한 관심과 흥미도 그리고 성취도 향상 차원에서 긍정적인 영향을 주었다. 또한 제작 실습을 통해 학생들의 매너 의식이 고취되었으며, 매너를 고려한 긍정적인 행동 변화의 결과를 얻을 수 있었다. 따라서 새롭게 시도된 UCC 콘텐츠는 매너교육에 유용한 학습도구로 활용될 수 있을 것이라 판단되며, 이에 매너교육의 기초 자료로서의 다양한 UCC의 활용을 제안한다.

Keywords

References

  1. 이영금, "대학생의 예절 및 매너교육에 관한 실증적 연구", 경성대학교 학위논문, 2005
  2. MBC 스페셜, "첫인상, 인생을 좌우한다." 2009-01-04 방송
  3. 나승일, "대학에서 효과적인 교수법 가이드", 서울대학교 출판부, 2007, p.81
  4. 이길표, "학술 사회교육으로서의 예절교육 프로그램 개발을 위한 연구", 경상논집 36, 1998
  5. 김연화, 이정우, "대학생의 생활예절교육 실체 및 수강효과에 관한 연구", 숙명여대 생활과학 연구지 제11권, 제2호, 1996
  6. http://www.youtube.com
  7. 박한표, "매너의 역사, 세련화인가? 아니면 본능적 충동의 억압인가?", 서양사학연구 제11집, 2004, p.85
  8. 김창수 외 다수, "디지털 콘텐츠 비즈니스", 청람, 2009, p.250 재인용
  9. 정호정, "대학생의 예절교육 실태 및 요구도 조사", 연대석사학위 논문, 2004
  10. R.Heinich & M. Molenda, "Instructional media and technologies for learning, englewood cliffs", NJ; Prentics-Hall Inc, 1998
  11. 오현화, "영상문학의 이해", 한국문화사, 2006
  12. 김창수 외 다수, "디지털 콘텐츠 비즈니스", 청람, 2009, p.250 에서 재인용.
  13. 류미현, 엄문자, "매너 교육이 대학생들의 매너지식 수준 향상에 미치는 영향", 한국전통생활문화 학회지, 제6권, 제2호, 2003.
  14. 백영균 외 다수, "유비쿼터스시대의 교육방법 및 교육공학", 학지사, 2006.