중국 내 외식 소비자의 외식업체 선택 속성이 고객 만족과 고객 충성도에 미치는 영향에 관한 연구 - 한식당과 자국 식당 간의 비교 분석을 중심으로 -

A Study on the Effect of China Consumer's Restaurant Selection Attributes, Customer Satisfaction and Customer Loyalty - Focusing on Korea and China Restaurants in China -

  • 문성식 (전주대학교 외식산업학과) ;
  • 강병남 (혜전대학 호텔조리외식계열) ;
  • 전정원 (혜전대학 호텔조리외식계열)
  • 투고 : 2010.07.27
  • 심사 : 2010.12.14
  • 발행 : 2010.12.31

초록

본 연구에서는 중국에 한국 식당과 중국 사이의 레스토랑 선택 속성을 조사하고 비교하였다. 편의표본추출방법을 통하여 총 479명(중국 식당 245, 한국 식당 234)의 유용한 데이터가 수집하였다. 다중 통계 방법(요인분석, 신뢰성분석, t-테스트, 다중회귀)을 사용하여 데이터를 분석하였다. 그 결과, 첫째, 고객 만족은 식당의 선택 속성변수 요인에 의해 영향을 받는 것으로 나타났고, 한식당과 자국 식당 간에 따라 만족도의 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 고객 만족은 고객 충성도에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 그러나 더미 변수 요인은 고객 충성도에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 한식당과 중국식당 간의 만족도 및 충성도외 차이가 존재하는 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to investigate selection attributes of Korea and China restaurants in China. By a convenience sampling method, total 479(245 China restaurants and 234 Korea restaurants) useable data were selected. Multiple statistical methods(factor analysis, reliability analysis, T-test, multiple regression) were used to analyze the data. The results are as follows: First, restaurant satisfaction is affected by selection restaurant attribute factors. Second, restaurant satisfaction bas a significant impact on customer loyalty. Third, Korea and China restaurants have differences in customer satisfaction. Fourth, Korea and China restaurants have differences in customer loyalty.

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