The Effects of Selection Attributes on Customers' Satisfaction and Behavioral Intention for Hotel Weddings - Focusing on Young People's Life Style -

호텔 예식 선택 속성의 만족도와 행동의도에 관한 연구 - 라이프스타일을 중심으로 -

  • Ryoo, Kyung-Min (Dept. of Food and Cooking Science, Suncheon National University) ;
  • Park, Jung-Ha (Dept. of Hotel & Tourism Management, Woosong University)
  • 류경민 (순천대학교 조리과학과) ;
  • 박정하 (우송대학교 호텔관광경영학과)
  • Received : 2009.12.21
  • Accepted : 2010.02.25
  • Published : 2010.03.30

Abstract

This study aims to investigate the effects of selection attributes on customers' satisfaction and behavioral intention for hotel weddings depending on their life style. The developed hypotheses were tested using a sample of customers who have ever had hotel weddings in the age of 20~30 living in Seoul and Daejeon. The total number of 300 self-administrated questionnaire copies were distributed and 248 valid samples were used for the analysis. In order to examine the proposed model, statistical tests were conducted using SPSS (14.0). The results showed that the customers' attributes selecting a hotel wedding were significantly different depending on their life style. It was also found that customers' satisfaction has a significantly positive effect on their behavioral intention for hotel weddings.

본 연구는 호텔 예식 선택 속성의 만족도와 행동의도 관한 연구로 서울 및 대전 지역의 특급호텔 예식을 경험한 고객을 대상으로 하였다. 조사를 위해 총 300부의 설문지를 배포하여 이중 248부를 연구의 자료로 활용하였다. 자료는 데이터 코딩을 거친 후 SPSS 14.0 통계 패키지를 이용하여 분석하였다. 라이프스타일에 대한 요인 분석 결과 4개의 요인이 추출되었고, 호텔 예식 선택 속성에 관한 요인 분석 결과 5개의 요인이 추출되었다. 연구결과, 호텔 예식 라이프스타일에 따라 호텔선택 속성에 차이가 나타나고 있으며, 호텔 예식 만족도는 호텔 예식 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords