Study on the Prerequisite Chinese Characters for Education of Traditional Korean Medicine

한의학 입문을 위한 필수한자 추출 및 분석연구

  • Chae, Han (Division of Longevity and Biofunctional Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Hwang, Sang-Moon (Division of Longevity and Biofunctional Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Kwon, Young-Kyu (Division of Longevity and Biofunctional Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Baik, Yu-Sang (Department of Medical History, College of Oriental Medicine, Kyung Hee University) ;
  • Shin, Sang-Woo (Office for Education of Korean Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Yang, Gi-Young (Division of Clinical Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Lee, Byung-Ryul (Division of Clinical Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Kim, Jae-Kyu (Division of Clinical Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Lee, Byung-Wook (Division of Humanities and Social Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University)
  • 채한 (부산대학교 한의학전문대학원 양생기능의학부) ;
  • 황상문 (부산대학교 한의학전문대학원 양생기능의학부) ;
  • 권영규 (부산대학교 한의학전문대학원 양생기능의학부) ;
  • 백유상 (경희대학교 한의과대학 의사학교실) ;
  • 신상우 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학교육실) ;
  • 양기영 (부산대학교 한의학전문대학원 임상의학부) ;
  • 이병렬 (부산대학교 한의학전문대학원 임상의학부) ;
  • 김재규 (부산대학교 한의학전문대학원 임상의학부) ;
  • 이병욱 (부산대학교 한의학전문대학원 인문사회의학부)
  • Received : 2010.03.29
  • Accepted : 2010.05.24
  • Published : 2010.06.25

Abstract

There has been a need for establishing operational curriculum for chinese characters and chinese writing used by traditional korean medicine (TKM), but it was not carefully recognized so far. We analysed the frequency of unicode chinese characters from five medical textbooks and showed prerequisite chinese characters for TKM beginners. It was found that 之, 者, 不, 也, 而, 氣, 陽, 陰, 下, 其, 病, 爲, 人, 以, 中, 則, 於, 脈, 上, 故 are the most frequently used 20 chinese characters. We also showed that adequate prerequisite chinese character should be designated for the more efficient education of TKM. This study was the first systematic approach to get essential and prerequisite chinese characters for the education of TKM. The prerequisite characters by this study will be used for the development of KEET (Korean Medicine Education Eligibility Test), entrance exam to the Colleges of Oriental Medicine and textbooks, and educational curriculum of premed students.

Keywords

References

  1. 전국 한의과 대학원 전학교실 편. 신편의학한문. 주민출판사, 2007.
  2. 이선동. 국립대 한의학전문대학원 모델정립을 위한 연구. 대한한의사협회, 2006.
  3. 정기호. 한의학전문대학원 교육과정 및 입문검사 개발연구. 한국학술진흥재단, 2007.
  4. 권영규. 한의학교육입문검사 기초 연구. 부산대학교, 2009.
  5. 김병국. 한자능력검정시험을 입시에 반영한 배경과 한자교육의 방향-건양대학교 국어국문학부의 사례를 중심으로-, 어문연구, pp 101, 259-268, 1999.
  6. 이응백. 한자능력 검정시험의 필요성. 어문연구, pp 94, 68-71, 1997.
  7. http://ko.wikipedia.org/wiki/%ED%95%9C%EA%B5%AD% EC%96%B4%EC%9D%98_%ED%95%9C%EC%9E%90 2009년 12월 19일 (토) 17:31 수정. 12.20 검색, 2009.
  8. 전국한의과대학 원전학교실 편찬위원회. 類編黃帝內經. 대전, 주민출판사, 2009.
  9. 許 浚. 대한형상의학회. 동의보감. 경남, 동의보감출판사, 2005.
  10. 文濬典 외 6인. 傷寒論精解. 서울, 경희대학교 출판국, 1998.
  11. 전국 한의과대학 사상의학교실. 사상의학. 서울, 집문당, 2005.
  12. WHO Regional Office for the Western Pacific. WHO International Standard Terminologies on Traditional Medicine in the Western Pacific Region. Manila, Philippines. WHO publications. 2007.
  13. http://ko.wikipedia.org/wiki/%ED%95%9C%EA%B5%AD% EC%96%B4%EC%9D%98_%ED%95%9C%EC%9E%90 2009년 12월 19일 (토) 17:31 수정. 2009.12.20 검색.
  14. http://ko.wiktionary.org/wiki/%EC%82%AC%EC%9A%A9% EC%9E%90:ChongDae/%EA%B8%B0%EC%B4%88_%ED%9 5%9C%EC%9E%90 2005년 11월 18일 (금) 03:39 수정. 2009.12.20 검색.
  15. http://kmed.pusan.ac.kr.
  16. http://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%9C%A0%EB%8B%88% EC%BD%94%EB%93%9C 2009년 12월 5일 (토) 20:03 최종 수정. 2009.12.20 검색.
  17. http://www.unicode.org.
  18. 문화체육관광부 국립국어원 디지털 한글박물관, http://www. hangeulmuseum.org/sub/future/information/han_code02.j sp 2009.12.20 검색.
  19. 文宇尙. 外治療法 學術史에 관한 연구. 경산, 대구한의대학교 대학원, 2005.
  20. 許敬子. 外臺秘要에 기재된 外治療法에 관한 연구. 경산, 대구한의대학교 대학원, 2005.
  21. 이병욱, 김상찬, 변성의, 김한균, 지선영. 천금요방에 기재된 약욕요법에 관한 연구. 대한한의학원전학회지 17(1):198-217, 2004.
  22. 채한, 이수진, 장정희, 신상우. 한의과대학 학부생을 대상으로한 영문 의학논문 교육의 효과 고찰. 대한한의학회지 28(1): 94-104, 2007.
  23. 이봉효, 채한, 권영규. 한의대 학부 학생을 대상으로 한 침시술과 감각생리의 통합실습모델 개발. 대한한의학회지 28(3): 173-182, 2007.
  24. 채 한, 신상우, 장우창, 백유상. 한의과대학 학부생을 대상으로 한 원전학 논문 작성 교수법의 효과 고찰. 대한한의학원전학회지 21(1):285-294, 2008.
  25. 이수진, 박수잔, 신상우, 채 한. 한의과대학 학부생을 위한 보완대체의학 교육과정 개발 연구. 대한한의학회지 29(1):25-38, 2008.
  26. 이수진, 변순임, 김경선, 김혜진, 양유진, 강기림, 김명근, 최현, 채 한. 한의원 내원 환아 및 보호자의 정신건강 특성 연구. 대한한의학회지 30(5):88-101, 2009.
  27. 한국한의학교육평가원, 한의과대학 학습목표 기초의학편. 서울, 한국한의학교육평가원, 2007.
  28. 김완희 편. 한의학원론, 성보사, 1990.
  29. 전국한의과대학 생리학교수 편저. 동의생리학, 집문당, 2008.