Uaser Impact Analysis of Interactive Contents Acoording to Image Size

영상크기에 따른 상호작용 콘텐츠의 사용자 영향 분석

  • 최창기 (한국교육기술대학교 정보통신공학과) ;
  • 송복희 (한국교육기술대학교 정보통신공학과) ;
  • 윤한경 (한국교육기술대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2010.07.08
  • Accepted : 2010.07.27
  • Published : 2010.09.30

Abstract

3D TV was been able to see in the market in early in this year. Tablet PC such as ipad by Apple and Galaxytab by Samsung were introduced recently. Those are possible by developing H/W and S/W of computer technology. The needs of interactive contents in many areas including education and entertainment area are increasing rapidly according to the various information devices are or will be in the market. Fore the more, GoogleTV and AppleTV are compete each other to dominate the world market in advance recently. CookTV tries to dominate in the domestic market by upgrading the current system. Diverse information devices are in the market means various size of displayers are able to be shown in our life. As TV is fused to computer, the displayer is substituted to TV's screen and the trend of TV is became bigger. The evolved TV is able to replace the computer by connecting to the network and people want to do interactions with contents by using the bidirectional communication. Therefore, it is expected to changing the human lifestyle. It is natural that contents for all members of family are needed, since TV's screen become bigger. It is required that the contents should guarantees the accessability of information to the all of family members and the easy interaction with contents. Our goal of experiment are to analyse the influence of interaction with contents as the size of images and to analyse a learning effect of contents quantitatively by applying a statistical method. Users interacted with contents without any difficulty when they met a same dimension and shape of objects as ame dimension and shape objects in their experiences or learning, was confirmed. And the learning effect were analysed and explained by applying the correlation.

컴퓨터의 하드웨어 및 소프트웨어의 기술의 발달에 따라 TV와 컴퓨터는 융합되어 컴퓨터 모니터 화면이 TV로 대체가 예상이 된다. 진화된 TV는 네트워크와 연결되어 기존의 컴퓨터로 가능하였던 모든 작업이 가능해 지는 것과 쌍방향 통신를 통한 상호작용의 증가는 당연한 귀결이며, 그에 따라 우리들의 라이프스타일도 변화가 예상된다. 대형화된 TV화면으로 인하여 가족 구성원이 모두 참여하여 즐길 수 있는 콘텐츠가 요구된다. 이는 정보의 접근권이 가족 구성원에게 용이하여야 함은 물론 주어진 사용 환경 내에서 원할한 상호작용이 가능하도록 사용자에게 제공되어야함을 의미한다. 본 실험의 목표는 영상크기가 상호작용에 미치는 영향을 분석하고 콘텐츠에 대한 학습효과를 정량적으로 분석하는 것이다. 영상크기가 사용자의 경험하고 체험한 형태와 유사할 때 상호작용이 원활하게 이루어지는 것을 성취도 측정 결과로 확인하였으며 사용자들의 학습효과를 통계적 방법에 의한 상관관계로 분석하였다.

Keywords