DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Industrialization and the Changes of Architectural Design

산업화와 건축 디자인의 변천에 관한 연구

  • Kim, Do-Sik (School of Architecture, Ajou University) ;
  • Lee, Hee-Won (Division of Architecture, Sunmoon University)
  • Received : 2010.12.17
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Industrialization played an important role in modernization and the birth of modern architecture. The changes caused by the industrialization and people's faith in its output are reflected in an attempt to associate the concepts and process of architecture with industrialization. In the course of incorporating architecture into the industrialization process, it became necessary to understand the architecture from practical point of view connecting it directly with scientific technology rather than in the context of historical tradition in the past. Understanding architecture as a kind of industrial production signifies two concepts. One is regarding perception of architectural outputs. The other is regarding the intention to proceed architectural process as a process of industrial production. The purpose of this study is to review the changes in the architecture influenced by industrialization from post-industrialization through early modern period and to analyze its significance and influence.

산업화는 근대화 및 근대건축의 탄생에 중요한 역할을 담당하였다. 산업화에 의한 변화와 그 결과물에 대한 믿음은 건축에 대한 사고와 과정도 산업화와 연관 지으려는 시도로 나타나게 된다. 건축을 산업화 과정에 편입시키기 위해서는 건축을 더 이상 과거의 역사주의적 전통이 아니라 실질적인 과학기술과 직접적으로 접목시켜 이해하는 것이 필요하게 되었다. 20세기 초 건축을 산업생산물의 일종으로 파악하려는 것은 두가지 의미로서 하나는 건축의 결과물에 대한 인식이며 또하나는 건축의 과정도 산업 생산의 과정으로 이끌어가고자 하는 생각이다. 본 연구에서는 산업혁명 이후 근대 초기 까지 이러한 산업화에 의한 건축의 변화 과정을 살펴보고 그 의의와 영향을 살펴보는데 그 목적이 있다.

Keywords

References

  1. 김여수, "산업문명의 위기와 대안적 문명의 모색", 김경동, 임종철, 이홍구, 김여수 공저, 근대화-그 현실과 미래, 서울대 출판부, p199, 1979.
  2. 석동호, 과학기술사, p.129, 1984.
  3. 스즈끼 히로유키, 서양 근현대건축의 역사: 산업혁명기에서 현재까지, 우동선 역, 시공사, 2003.
  4. 이상헌, 철 건축과 근대건축이론의 발전, 발언, pp.195-201, 2002.
  5. J.Summerson, "Viollet-le-Duc and the Rational Point of View," Eugene Emmanuel Viollet-le-Duc 1814-1879, AD Profile, p.8, 1980.
  6. W. Morris, The Aims of Art, Office of the Commonwealth, London, 1886.
  7. "The Sugestion of a mode of structure or support, other than the true one", "The painting of surfaces to represent some other material than that of which they actually consist, or the deceptive representation of sculptured ornament upon them", "The use of cast or machine-made ornaments of any kind". Ruskin, J, The Seven Lamps of Architecture, London, J.M.Dent & Sons Ltd., pp34-35, 1849.
  8. W. Gropius, The New Architecture and the Bauhaus, the MIT Press, 1965.
  9. W. Gropius, Scope of Total Architecture, p.72, 1949.
  10. Le Corbusier, Precisions: On the Present State of Architecture and City Planning, the MIT Press, p.125, 1991.