DOI QR코드

DOI QR Code

하이브리드 자동차의 주행 모드 변환에 따른 실시간 모니터링 교육용 콘텐츠 개발

Development of educational contents for the real time monitoring by changing of hybrid vehicle driving mode

  • 이중순 (동명대학교 자동차공학과) ;
  • 손일문 (동명대학교 자동차공학과)
  • Lee, Joong-Soon (Dept. of Automobile Engineering, TongMyong University) ;
  • Son, Il-Moon (Dept. of Automobile Engineering, TongMyong University)
  • 투고 : 2011.02.24
  • 심사 : 2011.04.07
  • 발행 : 2011.04.30

초록

Toyota사의 PRIUS THS 시스템을 이용하여 HEV 알고리즘 분석을 통한 THS의 주행 모드 변환에 따른 실시간 모니터링 시스템을 개발하고자 한다. 병렬형 하이브리드 시스템의 경우에 엔진과 전동기를 주행 상태 최적인 상태로 운행하기 위해서는 다양한 제어전략이 필요하다. 본 연구를 통하여 주행 가능한 THS 차량의 주행에 필요한 입 출력 정보를 실시간적으로 모니터링할 수 있는 시스템을 개발한 결과, 하이브리드 자동차의 동력 분할 및 에너지 활용을 극대화시키기 위한 수단의 하나로 차량의 주행모드 변화에 따른 각 구성요소의 동작 상태를 모니터링 가능하게 되었다. 개발된 시스템은 제어전략의 체계적인 수립과 실시간 데이터 분석이 가능하기 때문에 HEV자동차의 알고리즘 분석해석을 통해 HEV자동차의 개발 기반에 유용하게 활용될 것이다.

A key factor in the study of hybrid vehicle is to enhance the usability of energy. The paper introduces the monitor and controlling technology of hybrid vehicle that can process the relevant information considering the structure of power system and driving strategies simultaneously, and can monitor its results. This technology, so called HEV algorithm analysis, has been applied to PRIUS THS made by Toyota Co. LTD. This model is adapted to parallel hybrid type. It has a somewhat comlex structure, but has several merits. It's energy loss is lower when conversing. and also it is easily applied to the conventional vehicle having a gasoline engine without any overall changing of its structure, and so on. This monitor and controlling technology is very useful to study on the various driving strategies of hybrid vehicle for maximizing the usability between engine and electric motor.

키워드

참고문헌

  1. 이영재, 김강출, 표영덕, "운전조건이 하이브리드 자동차의 연비에 미치는 영향 연구", Transactions of KSAE, Vol.13, No.3, pp.35-40, 2005.
  2. M. Duoba, H. Ng and R. Larsen, "Characterization and Comparison of Two Hybrid Electric Vehicle Honda Insight and Toyota Prius", SAE2001-01-1 335, 2001.
  3. Richard Stone and Jeffrey K.Ball., "Automotive Engineering Fundamentals", pp521-524, 2004.
  4. Miller T.,Rizzoni G., and Li Q., "Simulation-Based Hybrid-Electric Vehicle Design Search", SAE Technical Paper, 1991-01-1150, 1999.