Development of Issue-centered Small-group Debate Program for the Introduction to Traditional Korean Medicine

한의학 입문과정에서의 소집단 찬반토론 개발 연구

  • Lee, Soo-Jin (SNPMRC, Research Institute for Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Lee, Yong-Jae (Division of Longevity and Biofunctional Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Kim, Byung-Joo (SNPMRC, Research Institute for Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Kwon, Young-Kyu (SNPMRC, Research Institute for Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Chae, Han (SNPMRC, Research Institute for Korean Medicine, Pusan National University)
  • 이수진 (부산대학교 한의과학연구소 사상맞춤의학연구센터) ;
  • 이용재 (부산대학교 한의학전문대학원 양생기능의학부) ;
  • 김병주 (부산대학교 한의과학연구소 사상맞춤의학연구센터) ;
  • 권영규 (부산대학교 한의과학연구소 사상맞춤의학연구센터) ;
  • 채한 (부산대학교 한의과학연구소 사상맞춤의학연구센터)
  • Received : 2011.02.14
  • Accepted : 2011.04.04
  • Published : 2011.04.25

Abstract

This study was to develop an issue-centered small-group competing-debate program for the Introduction to Traditional Korean Medicine curriculum in School of Korean Medicine, Pusan National University. This debate program has student-, process- and depth-focused characteristics with critical-thinking perspectives. We employed random assignment of the position, submission of the presentation data prior to the debate, and individual result report to assess debate quality and participation of the students. This program was effective educational program for the understanding of traditional Korean medicine-related subjects. 56.7% of the students showed "Yes (>7 out of 10)" to the achievements of the program objectives, and 62.2% reported "much helpful (>7 out of 10)" to the usefulness of this program. We also found that this debate program would be specifically useful for critical reviewing of subjects which students have known superficially. This study will contribute to the development and improvement of efficacious educational curriculum for Korean Medicine by providing practical reference and template with self-directed group debate program.

Keywords

References

  1. 김상현, 노혜린. Kolb 학습양식 검사지를 이용한 의과대학생의 학습양식분석. 한국의학교육, 19(3):197-205, 2007.
  2. 정기호. 한의학전문대학원 교육과정 및 입문검사개발 연구. 한국학술진흥재단, 2007.12.17.
  3. 이상진, 강종원, 김헌, 김승렬, 이상익, 이상전. 충북대학교 의과대학생과 의학전문대학원생 간의 1학년 학업성취도 비교. 한국의학교육, 19(1):73-81, 2007.
  4. 윤소정, 이상엽, 강신영, 정해진. 의과대학생과 의학전문대학원생 간의 학습성향 차이. 한국교육, 34(3):3-27, 2007.
  5. 채한, 황상문, 권영규, 백유상, 신상우, 양기영, 이병렬, 김재규, 이병욱. 한의학 입문을 위한 필수한자 추출 및 분석연구. 동의생리병리학회지 24(3):373-379, 2010.
  6. 채한. 한의학전문대학원의 기초한의학 실험실습 교과 개발. 부산대학교. 2008.12.30.
  7. 권상옥. 의료인문학의 개념과 의학교육에서의 역할. 한국의학교육, 17(3):217-223, 2005.
  8. 이충열. 한의학적 대상관의 특징과 성격. 대한한의학회지 19(1):505-530, 1995.
  9. 전국한의과대학생리학교수 편저. 동의생리학. 서울, 집문당, p 13, 2008.
  10. 조희경, 신좌섭. 의료윤리 토론식 수업에 대한 학생들의 만족도 및 성취도. KJME. 21(3):243-257, 2009.
  11. 맹광호. 우리나라 의과대학에서의 인문사회의학교육:과제와전망. 한국의학교육, 19(1):5-11, 2007.
  12. 김현아, 김각균, 이승우. 교재중심 강의와 문제중심 학습 방식이 기초의학에서 과학적 추론에 미치는 효과 비교. 대한구강내과학회지 30(1):35-44, 2005.
  13. 이수정. 임상의학, 무엇을 가르쳐야 하는가?. 한국의학교육, 19(3):181-183, 2007.
  14. 이정용, 김일남. 메타플랜 적용에 의한 학교토론수업 및 의사결정 방안. 한국거버넌스학회보, 10: 263-288, 2003.
  15. 이영옥, 채정현. 쟁점중심 가정과 토론수업이 비판적 사고력에 미치는 효과. 한국가정과교육학회지 16(1):63-77, 2004.
  16. Smith, B.M., Schumaker, B.J., Schaeffer, J., Sherman, A.J. Increasing participation and improving the quality of discussion in sweventh-grade social studies classes. J Appl Behav Anal. 15: 97-110, 1982. https://doi.org/10.1901/jaba.1982.15-97
  17. Frisby, A.J. Self-directed learning readiness in medical students at the Ohio State University. Doctor thesis at the Ohio University. 1991.
  18. 박기복. 토론교육은 왜 필요한가? [나의 논술 이야기2] 중립은 없다. http://www.ohmynews.com/NWS_Web/Articleview/article_print.aspx?cntn_cd=A0000824990. 2008.01.31. 16:04. 2010년 9월 2일 검색.
  19. 이종화, 최재호, 허유헌, 김경미, 배광우, 이상엽, 김윤진. 가정의학 전공의들은 외래진료 후 무엇을 토론하나?. 가정의학회지 20(4):368-376, 1999.
  20. 조병희. 양.한방 관계와 통합의학의 전망. 서울대학교 의과대학 의료관리학교실 [세미나 자료]. 2006.04.10. www.snu-dhpm.ac.kr/pds/files/양한방관계(공통점).pdf 2010.11.7. 검색
  21. 동의엠스쿨. http://www.dongeuimedical.com/lecture/admit_curry.asp 2010.11.7. 검색
  22. 문홍렬강남편입. http://www.unikangnam.com/lectureinfo/Professor.asp 2010.11.7. 검색
  23. 대체의료 선교세미나 안내. http://www.inbora.com/gnuboard/bbs/board.php?bo_table=board9&wr_id=2713&sfl=&stx=&sst=wr_hit&sod=asc&sop=and&page=28 2010.11.7. 검색
  24. 최인철. 프레임-나를 바꾸는 심리학의 지혜. 서울, 21세기북스, 2007.
  25. 나익주(번역). 죠지레이코프. 프레임전쟁. 서울, 창비, 2007.
  26. 신영수, 김용익, 이영성. 의료관리학 실습교육과정 개발 및 평가. KJME, 4(2):39-54, 1992.