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CBTC 시스템을 적용한 모노레일

Mono-rail for Communication Based Train Control System

  • 박기수 ((주)포스코ICT 정보제어기술연구소) ;
  • 조동래 ((주)포스코ICT 정보제어기술연구소) ;
  • 류명선 ((주)포스코ICT 정보제어기술연구소)
  • 투고 : 2010.11.30
  • 심사 : 2010.12.23
  • 발행 : 2011.07.01

초록

The Wolmi Eunha-Rail in Incheon is connecting Wolmido and Incheon Station with an elevated monorail road supported by piers. This railroad system is characterized by driverless automatic operation and moving-block based control. The main technology applied to this signal-controlled system is CBTC (Communications-Based Train Control) which based on wireless communications. The CBTC system is simple in that composition so that can minimize field facilities and lowers costs of construction and maintenance. This CBTC system is emerging as a major signal-controlled system in the future metro market.

키워드

참고문헌

  1. 일본신호주식회사, "KRRI 시험선 AGT 신호제어시스템 기술 Consulting 보고서," 2004.
  2. 일본신호주식회사, "SPARCS 소개," 2009.
  3. 일본신호주식회사, "한국 인천월미은하레일," 2009.
  4. 일본신호주식회사, "월미도관광 모노레일 SPARCS 지상시스템 기술자료," 2008.
  5. 일본신호주식회사, "월미도관광 모노레일 SPARCS 지상시스템 제작사양서," 2008.
  6. 일본신호주식회사, "월미도관광 모노레일 SPARCS 차상시스템 기술자료," 2008.
  7. 일본신호주식회사, "인천월미은하레일 SPARCS 차상장치 기능사양서," 2009.
  8. 일본신호주식회사, "인천월미도 모노레일 ATO 지상장치 제작사양서," 2009.
  9. 일본신호주식회사, "인천월미도 모노레일 SPARCS Radio Set 제작사양서," 2009.
  10. 박기수, 조동래, 류명선, "인천 월미은하레일의 CBTC 시스템," The 2010 ICROS Daejeon Chungcheong Chapter Annual Conference, Dec. 2010.