DOI QR코드

DOI QR Code

중등교원의 수학 부전공 자격 연수의 문제점과 해결방안

  • Received : 2011.01.20
  • Accepted : 2011.08.31
  • Published : 2011.08.31

Abstract

This article deals with the teacher training for a minor in mathematics. We investigate the drawbacks of the teacher training which is enforced to resolve the overabundant teachers. And we claim that theachers must get a master's degree in a graduate school of education if they get a secondary teaching certificate.

Keywords

References

  1. 강환국, 사회과교과 관련 교원자격검정법규 적용의 논쟁점 분석, 한국교원 교육연구, 2005, 22권 2호, 5-25.
  2. 교육과학기술부, 고등학교 직업교육 선진화 방안 - 2010.05.12.
  3. 교육자격검정령[일부개정 2008.6.5 대통령령 제20797호], 국회법률지식정보시스템, http://likms.assembly.go.kr/law/jsp/main.jsp
  4. 교육통계서비스, http://cesi.kedi.re.kr/index.jsp
  5. 김재덕, 중등학교 현직교사에 대한 부전공 자격연수제도의 문제점, 교육연구 논총, 2000, 4권, 충북대학교 생활연구소.
  6. 실업고 활성화추진특별위원회, 실업계고등학교활성화를 위한 핵심정책과제 및 교원 정책개선방안, 2002, 한국교원단체총연합회.
  7. 박미진, 실업계고 정보. 컴퓨터 부전공 교사들의 컴퓨터 교육에 관한 실태 분석 및 개선방안, 한양대학교 교육대학원, 2002, 석사학위논문.
  8. 오영훈 외 2인, 직업교육훈련 교원제도 개선방안연구-기본연구 98-9, 1998, 한국직업능력개발원.
  9. 이종원, 공통사회 부전공 자격연수 프로그램의 현황과 분석, 사회과 교육, 2007, 46권 4호, 5-24.