DOI QR코드

DOI QR Code

수학교구를 활용한 수업의 흥미도 및 문제해결력 신장에 관한 연구

  • Received : 2010.08.26
  • Accepted : 2010.02.21
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This study aimed to examine what effects the lessons based on some mathematical tools have on the students' interest and problem solving ability. For this study, 2 classes of 5th graders who go to an elementary school were chosen and divided into an applied class and a comparative class. The applied class were taught through the lesson plans based on the mathematical tools and reorganized worksheets, and the comparative class were taught through the regular lesson plans based on the text. After conducting the lessons, examinations were implemented to check out the students' interest level and problem solving ability in the procedure of before-exam, during-exam, and after-exam.

Keywords

References

  1. 강옥기(2004). 수학과 학습지도와 평가론. 경문사.
  2. 교육부(2008). 수학 5-가 교과서. 교육과학기술부.
  3. 교육부(2008). 수학 5-나 교과서. 교육과학기술부.
  4. 교육부(2008). 수학 5-가 교사용 지도서. 교육과학기술부.
  5. 교육부(2008). 수학 5-나 교사용 지도서. 교육과학기술부.
  6. 남승인(2003). 초등학교 수학학습에서 교구활용에 관한 연구(칠교판 활용을 중심으로). 대구교육대학교 논문집 제38집, 109-134
  7. 박선희(2006). 초등수학교육에서의 교구활용방안 연구, 제주교육대학교 석사학위논문
  8. 정부용(2003). 공간 시각화 과정에서의 교구의 역할, 한국교원대학교 석사학위 논문.
  9. 최은주(2009). 초등학교 수학 수업에서의 수학교구 활용 연구, 대구교육대학교 석사학위논문.
  10. Vygotsky, L.(1978). Mind in society. Harvard University Press.

Cited by

  1. 수학 교구 활용을 위한 교수학적 원리의 제안 및 적용 vol.31, pp.2, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.2.203
  2. 교육적 흥미 이론이 수학교육에 주는 의미 고찰 vol.23, pp.1, 2011, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.1.001
  3. 이차곡선 수업에서 공학도구 사용과 수작업 교구 활동에 대한 예비 수학교사들의 인식 vol.24, pp.1, 2011, https://doi.org/10.30807/ksms.2021.24.1.008