DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Academic Achievements for Architectural Engineering Students Considering Their Gender

건축공학 교육 프로그램 교과목에 대한 남녀학생의 학업성과 조사 연구

  • 이광희 (울산대학교 건축대학 건축학부)
  • Received : 2012.05.03
  • Published : 2012.09.25

Abstract

The goal of this study was to figure out the academic achievements of the architectural engineering major students. The detailed research objectives are 1)to investigate differences of GPA scores between the former students who entered before the year of 2002 (group KA) and the students who entered after the year of 2002 (group NA). The reason why the year of 2002 was selected was the School of Architecture at A University set up ABEEK accreditation system in 2002. The research also tried to find out the differences of scholastic achievements between two genders (male students and female students) with respect to the the program outcomes criteria such as specified liberal arts, languages, MSC, architectural design/planning, and engineering issues(structrue, environmental design, construction) regulated by ABEEK. The research selected all the 426 former architectural engineering students who entered the school from 1995 to 2007 as research samples. Then, the research divided them into two groups with 261 'before' students (Group KA) and 165 'after' students (Group NA). With vigorous analyses, the research found statistically different GPA scores between KA and NA groups. Thus, the study tried to investigate KA and NA groups seperately in order to analyze the differences of academic achievements between genders for the individual courses. The research results revealed some differences of scholastic achievements between genders in some courses. And generally female students' academic achievements were found to be much improved recently although their grade points of mathematics and structure courses were always lower than those of male students.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 울산대학교

References

  1. 김옥란, 공학교육인증제에 대한 교수와 학생의 인식 분석, 금오공과대학교 교육대학원 석사논문, 2010
  2. 류상미, 중학교 3학년 학생들의 성별과 부모 직업에 따른과학 선호도와 학업 성취도의 관계 분석, 한국교원대학교 석사학위 논문, 2011
  3. 박창남, 도종수, 부모의 사회경제적 지위가 학업성취에 미치는 영향, 사회복지정책, 22, 2005
  4. 백병부, 김경근, 학업성취와 경제자본, 사회자본, 문화자본의 구조적 관계, 교육사회학 연구, 17(3), 2007
  5. 이재림, 여성 건축인력의 현재와 조직 속에서의 활동상황 - 여성건축사의 과거, 현재, 그리고 미래, 대한건축사협회지 485, 2009
  6. 이종숙, 초등 영어 학업성취도의 학년별 및 성별 비교 :충남지역 4, 5, 6학년을 중심으로, 충남대학교 석사학위논문, 2008
  7. 장상수, 학업성취의 계급별, 성별 차이, 한국사회학, 36(6), 2004
  8. 차은주, 지역과 성별에 따른 학업성취격차영향에 대한 연구, 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문, 2010
  9. 최금진, '공과대학 편입생들의 공학교육인증 수용 증대를 위한 학교생활 만족도에 관한 연구', Journal of Engineering Education Research, Vol. 14, No. 2, March, 2011
  10. 최보라, 여성 공학교육의 실태분석과 개선 방향에 관한 연구, 원광대 교육대학원 석사학위논문, 2010
  11. 황형태, 김은비, 대학수학능력 시험 통계자료를 활용한 성별 학력특성 비교, Journal of the Korean Data Analysis Society, vol. 11, no. 2, April 2009
  12. 한국공학교육인증원, 공학인증기준2005설명서(KEC2005), 건축공학 및 유사명칭 공학프로그램에 대한 인증기준 설명서, p.34, 2005