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상용 트럭의 공압 브레이크 응답 특성에 관한 연구

The Korea Academia-industrial cooperation Society

  • 김진택 (전북대학교 기계시스템공학부) ;
  • 정도균 (전북대학교 대학원) ;
  • 최판진 (전북대학교 대학) ;
  • 박원기 (현대자동차) ;
  • 박찬희 (전북대학교 자동차부품 금형기술혁신센터) ;
  • 유범상 (전북대학교 기계시스템공학부) ;
  • 백병준 (전북대학교 기계시스템공학부)
  • 투고 : 2012.03.16
  • 심사 : 2012.05.10
  • 발행 : 2012.05.31

초록

대형 상용 차량에 사용되는 에어 브레이크 시스템은 제동시 상대적으로 응답 시간이 길고 압력 손실이 크게 발생한다. 제동 시간은 파이프 시스템의 적절한 설계에 의해서 최소화 시킬 수 있다. 제동 시간은 시스템 압력의 증가, 에어 라인의 감소 및 재질의 변화에 대해 감소시킬 수 있다. 본 연구에서는 상용 트럭에 대한 리그를 구성하여 에어 브레이크의 특성에 대해서 고찰하였다. 해석 프로그램에 대한 신뢰성을 확보하기 위하여 실험 값과 비교하였고, 브레이크 시스템에 영향을 미치는 시스템 압력, 파이프의 재질 및 직경, 탱크와 챔버에서 압력에 대한 온도 영향을 검토하였다.

The air brake system used in heavy vehicle is very important from the point of safety due to its weight. In general, air brake system generates relatively long response time and large loss of pressure. It is known that the response time can be decreased by optimal design of brake system, i.e., by increasing the system pressure, minimizing the air line, and material of components. In this study, We developed experimental rigs for the measurement of braking response of heavy duty trucks and compared with the simulated results obtained from the net work fluid flow system analysis code (FLOWMASTER). The effect of several parameters such as, system pressure, diameter of pipe, chamber temperature on the brake response performance have been examined.

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참고문헌

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  2. F.Hecker, S.Hummel, O.Jundt, K.D.Leimbach, I.Faye, H.Schramm, "Vehicle Dynamics Control for Commercial Vehicles", SAE 973284, 1997
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