Study of the Current State and Future Directions of Medical Ethics Education on the Colleges of Korean Medicine in Korea

전국 한의과 대학의 의료윤리교육 현황 및 발전방향

  • Received : 2012.05.24
  • Accepted : 2012.08.06
  • Published : 2012.08.25

Abstract

In this research, we examined the courses of the colleges of Korean medicine in Korea to find out how well the education on medical ethics is being conducted so that we could make good use of our findings as basic material to make arrangements to develop ethics education in Korean medicine. In the same research, we conducted a survey to find detailed information on the current state of ethics education and its actual application at 12 colleges of Korean medicine in Korea. As a result, 8 colleges out of 12 included medical ethics in their courses. They were among the subjects in the first year or second year of a preparatory program. Most of them were classified as requirements while some of them were classified as electives in humanities or liberal arts. As ethical issues in the medical community become more diversified and important, it is imperative that health care providers maintain firm ethics. As the need for medical ethics and ethics education is getting larger, ethics education at colleges of oriental medicine is becoming a more important focus. Therefore, it is necessary to expand ethics education at the colleges of Korean medicine in Korea and set a precedent for studying ethics in Korean medicine based on that.

Keywords

References

  1. 주호노, 배현아. 의료에 있어서의 윤리와 법. 한국의료윤리학회지 12(4):335-350, 2009.
  2. 정유석, 고윤석, 권복규, 김옥주, 박재현, 손명세, 이일학, 임기영, 장기현. 전공의를 위한 의료윤리 교육목표의 개발. 한국의료윤리학회지 11(2):183-190, 2008.
  3. 박진희, 김용순, 김원옥. 우리나라 간호윤리 교육의 현황 및 전망. 한국의료윤리학회지 12(3):251-260, 2009.
  4. 김옥주. 의과대학 윤리 교육의 현황과 개선점. 통합연구학회지 16(1):103-133, 2003.
  5. 고윤석, 맹광호, 구영모, 손명세, 황상익, 홍창기. 대학병원 전공의들의 의료윤리 문제에 관한 지식, 태도 및 실천에 대한 조사연구. 한국의료윤리교육학회 2(1):27-42, 1999.
  6. 김근우. 유가사상에 바탕을 둔 한의학에서의 의료윤리. 동의신경정신과 학회지 20(3):149-168, 2009.
  7. 맹광호. 한국의과대학에서의 의료윤리교육현황 분석. 한국의료윤리학회지 6(1):1-14, 2003.
  8. 한국의과대학장협의회. 의과대학교육현황 제 11집. 2000-2001.
  9. 조규현. 동양윤리사상의 이해. 서울, 새문사, 2003.
  10. 김대환, 김병수, 강정수. 한의과대학 직업윤리 교육 현황을 통해 바라본 의료인의 윤리교육 방법론. 대전대학교 한의학연구소 논문집, 19(2):13-24, 2011.
  11. 하홍기, 백유상, 김수중, 정창현. 한의사 윤리에 대한 한의철학적 연구. 대한한의학원전학회지 20(4):127-149, 2007.
  12. 한국한의과대학장협의회. 한의과대학교육현황 제3집. 2005-2006.
  13. 한국의과대학장협의회. 의과대학교육현황 제13집. 2004-2005.
  14. 김옥주, 미국 의과대학의 의료 윤리교육 현황. 한국의학교육. 14(2):195-202, 2002.
  15. 최은경, 장기현, 김수연, 권복규, 김옥주. 우리나라 의료윤리 교육의 현황과 발전방향: 누가 무엇을 어떻게 가르치고 평가할 것인가. 한국의료윤리교육학회지 9(1):44-59, 2006.
  16. 김익중, 성낙진, 정기훈, 배근량, 박건욱, 김종필, 김도균, 홍성훈. DIT 검사로 평가한 의료윤리 교육의 효과. 한국의료윤리교육학회지 8(2):95-104, 2005.
  17. 김기홍. 다문학적 차원에서 직업윤리 교육의 가능성에 대한 논고. 한독교육학회 7(2):97-115, 2002.
  18. 박형욱, 김소윤, 손명세. 법적인 측면에서 바라본 수련의 의료윤리 교육목표. 한국의료윤리학회지 12(3):235-250, 2009.