The Influence of Mobile Contents on the learner's learning satisfaction in the Smart Learning Environment

스마트러닝 환경에서 모바일 콘텐츠가 학습자의 학습만족도에 미치는 영향

  • 김창희 (서울기독대학교 국제경영정보학과)
  • Received : 2013.11.11
  • Accepted : 2013.12.03
  • Published : 2013.12.30

Abstract

Since the world entered the age called "Smart Revolution", there has also been a lot of changes in the field of education. In educational environment, there is a growing interest in smart learning based on mobile contents, with the development of Smart Devices and ubiquitous technology. This paper is about a research on what effects smart learning has on leaner side when learners make active use of mobile contents in this age of Smart Revolution. First, we embodied teaching plans for some practical classes in forms of mobile contents using M-bizmaker. After the learning process based on the embodied contents for students, we analyzed the survey results on 4 sections-their use of apps, screen composition, technical support, interactions. We also studied the results of a questionnaire on 4 sections-contents, information offering, feedback systems, learner assessment-to evaluate their satisfaction. The research suggests that learner satisfaction can be improved with smart learning based on mobile contents embodied for leaners.

Keywords

References

  1. 김기석.박의준.유수미 "대학 e-러닝 활성화를 위한 학습자 요구분석에 관한 연구," 디지털산업정보학회논문집, 제 7권, 제 1호, 2011, pp. 75-84.
  2. 고은이 "스마트 러닝 환경에서 교육용 콘텐츠의 활성화 방안에 관한 연구," 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2012.
  3. 오문석.김문석 "디지털 컨버전스 환경에서 교육용 콘텐츠 활용방안에 관한 고찰," 디지털산업정보학회논문집, 제 7권, 제 4호, 2011, pp. 101-110.
  4. 임걸 "스마트 러닝 교수.학습 설계모형 탐구," 컴퓨터교육학회 논문지, 제 14권, 제 2호 2011, pp. 33-45
  5. 곽덕훈 "스마트 교육의 의미와 전망," 스마트 교육 코리아 발표 자료집, 한국e-러닝산업협회, 2010.
  6. 노규성.주성환.정진택 "스마트러닝의 개념 및 구현 조건에 관한 탐색적연구," 디지털정책연구, 제 9권, 제2호, 2011, pp. 79-88.
  7. 김돈정, "스마트 러닝을 위한 스마트 플랫폼 제2 차 스마트 러닝," 리더스 세미나 발표집, 한국이 러닝산업협회, 2010.
  8. 임정훈, "모바일 학습을 위한 교수학습 모형의 설계 방향 탐색," 한국교육포럼, 제 8권, 제1호, 2009, pp. 101-124.
  9. 구재경, "모바일 환경에서의 자기주도학습 모형 개발 : 스마트폰을 중심으로," 중앙대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2010.
  10. 김범석, "이동통신 서비스품질의 결정요인과 고객만족에 관한 연구 : 모바일 콘텐츠 서비스를 중심으로," 경희대학교 대학원 석사학위 논문, 2007.
  11. BIR RESEARCH GROUP, "융합형콘텐츠 글로벌 최신 산업 동향 분석," 서울:BIR, 2011.
  12. 서일룡, "모바일 애플리케이션 수용 요인에 대한 연구 : 교육 카테고리를 중심으로," 홍익대학교광고홍보대학원 석사학위 논문, 2011.
  13. http://www.mbizmaker.com
  14. 김미량, "교육용 웹 사이트 평가를 위한 준거의 개발 및 적용," 한국컴퓨터교육학회지, 제 6권, 제1호, 2003, pp. 41-54.
  15. 이종연.김수옥.김주리, "대학 이러닝과 연계된 모바일러닝에서 시스템, 정보 및 서비스 품질이 학습자 만족도에 미치는 영향력 분석," 교육공학연구, 제29권, 제 2호, 2013, pp. 209-240.