A Study of Restaurant Servers' Perceptions of Asian Customers in the U.S.: From the Perspective of Physical Appearance

미국 레스토랑 서버들의 아시아 고객인식에 대한 연구: 외모적 관점에서

  • Bae, Gumkwang (Dept. of Hospitality Management, University of Missouri) ;
  • Kim, Dae-Young (Dept. of Hospitality Management, University of Missouri)
  • 배금광 (미주리 대학 호스피탈리티 경영학과) ;
  • 김대영 (미주리 대학 호스피탈리티 경영학과)
  • Received : 2013.08.03
  • Accepted : 2013.12.15
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The main purpose of this study was to investigate restaurant servers' perceptions of Asian customers in the U.S. based on physical appearance. Servers' tipping expectation and intention to give quality service were measured by manipulated photographs featuring three aspects of physical appearance (i.e., gender, attire, obesity). Repeated-measures ANOVA was performed to compare eight conditions created by these combinations of three physical appearance factors. The results showed that servers' tipping expectation and intention to give quality service differed according to Asian customers' physical appearance, and the relationship between attire and gender was also found. The research findings are expected to provide managers with guidelines that offer equitable service.

본 연구의 주목적은 미국 레스토랑 서버들의 아시아 고객들에 대한 인식을 조사하는데 있다. 서버들의 팁에 대한 기대수준과 양질의 서비스를 주고자 하는 의도를 세 개의 외모적 특징들 (성별, 의복, 비만)을 포함하고 있는 8개의 이미지를 활용하여 측정하였다. 8개의 각기 다른 조합으로 만들어진 조건들을 비교하기 위해서 반복측정 분산분석을 이용하였으며 그 결과, 미국 서버들의 아시아 고객들에 대한 팁의 기대수준과 양질의 서비스를 주려고 하는 의도는 고객의 외모적 특성에 따라 다르게 나타났으며, 의복과 성별의 상호작용에도 영향을 주었다. 이 연구결과는 고객의 외모적 차이에 상관없이 균등한 서비스를 제공할 수 있는 가이드라인 제작에 기초자료로 활용될 것으로 사료된다.

Keywords