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차세대고속열차 운행에 따른 호남고속선 강합성교의 동특성 분석

Dynamic Behavior of Composite Steel Girder Bridge Exceeding Train Speed 350km/h

  • Kim, Eunsung (Division of System Integration, Korea Maintenance Co.) ;
  • Park, JongWoong (Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Sim, SungHan (Ulsan National Institute of Science and Technology)
  • 투고 : 2013.06.07
  • 심사 : 2013.07.11
  • 발행 : 2013.07.31

초록

새로 개발된 차세대고속열차(HEMU-430X)가 400km/h 이상의 고속운행을 앞두고 있으나, 우리나라 철도설계기준은 350km/h이하의 운행속도에 대한 지침을 제시하고 있으며, 호남고속선도 350km/h이하의 기준을 적용하여 설계되었다. 350km/h를 초과하는 고속운행에 대해 기존 인프라의 성능을 검토하고, 고속운행을 대비한 설계기준 마련이 시급한 바, 이 연구에서는 증속에 대한 경부선 가야고가에 대해 시뮬레이션하고, 차세대고속열차(HEMU-430X) 시험운행 중 측정된 가야고가의 가속도, 변위 데이터를 비교, 검토하여 350km/h이상의 열차운행에 대한 강합성 소수주형교의 동적거동을 분석하였다. 경부고속선 가야고가 분석결과를 토대로 내년도 완공을 앞두고 있는 호남고속선 연정교에 대해 수치해석을 통해 실제 HEMU 시범운행시 발생할 수 있는 동적 거동을 예측하였다.

The new developed train(HEMU-430X) faces running at high speed over 400km/h. But The Korea railway design code gives guidelines below 350km/h speed. Honam HighSpeed Railway was also designed based on the design standard below 350km/h. Existing infra structures have to be reviewed at high speed running and the design guideline for the speed over 350km/h should be prepared as soon as possible. This paper presents (1) the simulation results of composite steel girder bridge(Kaya Bridge of Seoul-Pusan HighSpeed Railway), (2) values measured at this bridge and the comparison with simulation results, and (3) the prediction of Yonjung bridge being constructed in Honam HighSpeed Railway.

키워드

참고문헌

  1. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, Railway Design Standard, p.8-83 - 8-89, 2011
  2. Jong-Woong Park, Sung-Han Sim and Hyung-Jo Jung, "Displacement Estimation using Multimetric Data Fusion", submitted to IEEE-ASME Transactions Mechatronics, Accepted , 2013.
  3. Lee, H.S., Hong, Y.H., Park, H.W., 2010. Design of an FIR filter for the displacement reconstruction using measured acceleration in low-frequency dominant structures. International Journal for Numerical Methods in Engineering 82, 403-434. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/nme.2769
  4. Shin, S., Lee, S.-U., Kim, Y., Kim, N.-S., 2012. Estimation of bridge displacement responses using FBG sensors and theoretical mode shapes. Structural Engineering and Mechanics 42, 229-245. DOI: http://dx.doi.org/10.12989/sem.2012.42.2.229