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소셜 네트워크 서비스의 은유적 특성 연구

A Study on Metaphor Characteristics of Social Network Service

  • 한혜원 (이화여자대학교 일반대학원 디지털미디어학부 영상 콘텐츠 전공) ;
  • 문아름 (이화여자대학교 디지털미디어학부 영상콘텐츠)
  • 투고 : 2014.09.08
  • 심사 : 2014.10.26
  • 발행 : 2014.10.31

초록

본 연구는 G. 레이코프와 M. 존슨이 제시한 '개념적 은유'를 적용해 소셜 네트워크 서비스의 은유적 특성을 분석하는 것을 목적으로 한다. 소셜 네트워크 서비스는 일방향적 소통만 가능했던 기존 매체와는 달리, 사용자가 참여적으로 자신의 일상을 표현하고 타인의 서사를 해석하는 과정을 통해서 그 텍스트를 확장한다. 기존 매체에서 수동적이던 독자가, SNS에서 적극적인 발화자로 전환될 수 있었던 가장 큰 이유는 SNS에 내재된 은유적 속성 때문이다. 이에 본 연구에서는 SNS 사용자 텍스트의 생성 및 해석 과정을 '근원영역'과 '목표영역'을 중심으로 고찰했다. 이후 은유적 속성을 통해 나타난 사용자 텍스트의 생성구조를 폴 리쾨르의 삼중 미메시스를 통해 증명했다. SNS를 환유로 전제했던 기존의 연구 관점과 달리, 본 연구는 SNS의 은유적 특성 및 의미를 제시했다는 점에서 그 의의가 있다.

The purpose of this study is to extract metaphor characteristics of Social Network Service. Social Network Service is different from existing media only available in one-way communication, each individual expands opinion by sharing daily life and opinion directly and interpreting another user's post. This Study premise that the reason of converting from passive reader to active enunciator is the metaphor characteristics of Social Network Service by 'Source Domain' and 'Target Domain'. In addition, this study examines the meaning of structure user's text production and interpreting based triple mimesis of Paul Ricoeur. This study has significance as arguing with existing study on SNS as metonymic media and suggesting metaphor characteristics and meaning of Social Network Service.

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