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온도조건에 따른 MR 유체의 물리 특성에 대한 실험 연구

Experimental Study on Physical Characteristics of MR Fluid along Temperature Conditions

  • 이석현 (선문대학교 기계공학과) ;
  • 손준 (선문대학교 기계공학과) ;
  • 백대성 (선문대학교 기계공학과) ;
  • 권영철 (선문대학교 기계공학과)
  • 투고 : 2014.01.28
  • 심사 : 2014.03.06
  • 발행 : 2014.03.31

초록

본 연구에서는 온도조건에 따른 MR 유체의 물리적 특성을 연구하고자 침전 및 전단응력실험을 수행하였다. MR 댐퍼에 사용되는 MR 유체는 자성 파우더를 포함하고 있어 침전현상이 발생하므로 침강성과 인가전류에 의한 전단응력 변화를 상온과 고온조건에서 실험하였다. 침강특성을 조사하기 위하여 강제 대류형 오븐을 인가전류에 의한 전단응력을 측정하기 위하여 점도계를 사용하였다. 실험결과로부터 MR 유체는 시간과 온도에 따른 침강 특성이 다름을 그리고 교반시간이 큰 경우에 MR 유체의 분산성이 2배 이상 우수하였다. 전단률이 증가할수록 전단응력은 로그함수의 증가분포를 인가전류를 증가할수록 2차 함수의 증가분포를 그리고 MR 유체의 전단응력은 상온보다 고온에서 6-18% 낮은 분포를 보였다.

In the present study, sedimentation and shear stress of MR fluid are investigated to physical characteristics of MR fluid along temperature conditions. MR fluid is a suspension of micrometer-sized magnetic particles in a base liquid. Therefore, dispersion of MR fluid is important in the case of the design and optimization of the system using MR fluid. Due to sedimentation characteristics of MR fluid by magnetic particles, the sedimentation and shear stress of commercial MR fluid are investigated at $25^{\circ}C$ and $80^{\circ}C$ temperatures by using a forced convection oven and a viscometer. From experimental results, the sedimentation and shear stress are more affected by the temperatures of $80^{\circ}C$ than $25^{\circ}C$ and the mixing time of 5min than 10min. Shear stress by the applied current increases the shape of a quadratic equation and are lower 6-18% at $80^{\circ}C$ than $25^{\circ}C$.

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참고문헌

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