DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the development for social DMB app service

소셜 DMB 서비스 앱 개발에 관한 연구

  • Won, Chung-ho (SBS headquarters Infrastructure Management Support Team)
  • Received : 2014.04.02
  • Accepted : 2014.06.03
  • Published : 2014.06.30

Abstract

SBS has developed "Social DMB App" and now the service through Android market, where the viewers can produce and share their emotion related in program using twitter while watching real-time DMB broadcasting program at the same time. Previously, it is difficult to combine TV and social media because of the difference of family shared medium and individual service. But, DMB, individual mobile broadcast service, can offer new interest to the viewer by integrating social media service and broadcast. The service base was provided to the viewer where they can use original contents of broadcasters by constructing social circle and they are able to express and share their emotion through social DMB app. In this paper, introduce of development technical for social DMB app service include of configuration app servic, link of DMB broadcasting and facebook.

SBS는 실시간 DMB 방송 프로그램을 시청하며 트위터를 이용해 해당 프로그램과 연관된 감성을 시청자가 생산 및 공유 할 수 있는 '소셜 DMB' 앱을 개발해 안드로이드 마켓을 통해 2011년 서비스를 시작 했다. 기존 TV와 소셜미디어는 가족 공유 매체와 개인 서비스의 차이로 인해 서로 융합하기 어려웠으나, 개인 휴대 방송 서비스인 DMB에서는 소셜 미디어 서비스와 방송을 유기적으로 통합해 새로운 재미를 시청자들에게 제공할 수 있으며 시청자 스스로 콘텐츠를 생산하고 스토리를 만들어 공유할 수 있다. 소셜 DMB 앱을 이용해 콘텐츠를 중심으로 한 소셜 서클을 구성함으로써 방송사 고유의 콘텐츠를 더욱 다양하게 이용할 수 있고, 시청자가 서로의 감성을 표현하고 공유할 수 있는 서비스 기반을 마련했다. 본 논문에서는 앱 서비스 구성, DMB 방송과의 연동, 광고 및 페이스북 연동 기술 및 개발결과 등 소셜 DMB 앱 서비스 개발내용을 소개한다.

Keywords

References

  1. Woosik Kim, Injae Cho, Soonmi Kim, Changgyu Yang, Minchoel Kang, "The Effect of the Advertising Value on the SNS Adapter's : A case of Facebook Adopters" Journal of Information Technology Association & Management Vol 20, No 11, Jun, 2013.
  2. Wigeun Kim, Minjae Choi, " The Effect of SNS User's use Motivation on using SNS and Recognizing Characteristics of SNS Message : Focused on the Comparison among Facebook, Twitter, Cyworld, and Me2day" Korea Association for Communication and Information Studies, Vol 60, No 2, Nov, 2012
  3. Huan Wang, Seunggweon Kim, Jongsoo Yoon, "Factors Affecting the Intention of Use for SNS " Journal of the Korea Society of Computer and Information, Vol 21, No 2, Jul, 2013
  4. Sujeong Choi " Examination Determinants of Social Network Service (SNS) Use Based on Smartphones : Forcusing on Technical, Hedonic, and Social Characteristics" Journal of Information Technology Association & Management Vol 19, No 4, Nov, 2014
  5. Yoonkyo Suh, Kim Juwan Kim, Soyun Cho "Adoption Strategy for Social Network Service in Enterprise", Journal of Korea Society of management Information Systems, Vol 13, No 3, pp 2-3, Dec, 2011.
  6. Yunjeong Song, Byungjun Bae, Joungil Yun, Hyoungsoo Lim, "Study on Smart Hybrid DMB Service", Proceeding of the Korean Society of Broadcast Engineer Conference, pp 1-2, Jun, 2013
  7. J.I Yun, B.J. Bae, S.I. Lee, Y.J. Song, N.H. Hur, "Trends in Smart Mobile DMB Convergence Service of Broadcasting and Telecommunications" Electroncis and Telecommunications Trends, Vol 26, No 4, pp 33-34, Aug, 2011