전산세무회계시스템의 특성변수(시스템, 정보)와 개인변수가 교육성과에 미치는 영향 - KcLep을 중심으로 -

Affecting the Characteristic Variables(System, Information) of Computing Tax Accounting Systems and Personal Variables to Educational Performance - Focused on KcLep Software -

  • 김현규 (동원과학기술대학교 경영학부) ;
  • 소원근 (수원대학교 경영학부) ;
  • 김하균 (부경대학교 경영학부)
  • Kim, Hyeon-Gyu (Dept. of Accounting, College of Business, DIST) ;
  • So, Won-Geun (Dept. of Business, College of Business, Suwon University) ;
  • Kim, Ha-Kyun (Dev. of Management, College of Business, Pukyoung National University)
  • 투고 : 2015.10.14
  • 심사 : 2015.12.16
  • 발행 : 2015.12.31

초록

본 연구에서는 전산세무회계시스템 소프트웨어인 KcLep에서 특성변수(시스템특성과 정보특성)와 교육생의 개인특성이 교육만족도를 매개로 전산세무회계시스템의 교육성과에 영향을 미치는지를 실증적으로 검증하였다. 전산세무회계시스템의 시스템특성(용이성, 유연성, 신뢰성)은 교육만족도에 유의한 차이를 나타냈다. 전산세무회계시스템의 정보특성(적시성, 유용성)은 교육만족도에 유의한 차이를 나타냈으나, 정확성은 교육만족도에 유의하지 않는 것으로 나타났다. 개인특성(자기효능감, 성취동기)는 교육만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석된 반면 컴퓨팅능력은 교육만족도에 유의하지 않는 것으로 나타났다. 교육만족도는 교육성과에 유의한 영향을 미쳤다.

The article starts with a review of system characteristic, information characteristic and personal characteristic on educational performance through educational satisfaction. This survey is intended for educatee's who take the course of KcLep. We found that all variables of system characteristic(easiness, flexibility and reliability) significantly effect the educational satisfaction. Information characteristic(timeliness, usefulness) significantly effect on educational satisfaction, but the correctness doesn't significantly effect on educational satisfaction. Personal characteristic(self-efficacy and achievement motivation) significantly effect on educational satisfaction, but the computing ability doesn't significantly effect on educational satisfaction. We found that the educational satisfaction significantly effect on the education performance.

키워드