DOI QR코드

DOI QR Code

창의적 글쓰기 프로그램이 초등학생의 자기주도 학습능력에 미치는 영향

The Effects of Creative Writing Program on Elementary School Students' Self-directed Learning Abilities

  • 투고 : 2015.05.11
  • 심사 : 2015.06.12
  • 발행 : 2015.06.30

초록

본 연구의 목적은 도서관활용수업과 정보활용교육의 실천 전략으로서 창의적 글쓰기 프로그램이 초등학생의 자기주도 학습능력에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 분석 결과 창의적 프로그램 운영 후 자기주도 학습능력의 평균이 130.14점에서 163.83점으로 33.69점 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 자기주도 학습능력의 세부능력 중에서는 학습계획과 학습평가 능력 향상에 유의미한 영향을 끼쳤다. 그러나 학습실행 능력을 구성하는 학습실행의 지속성은 유의미한 변화가 나타나지 않았다. 프로그램 참여 학생과의 면담 결과 글쓰기에 대한 두려움이 줄어들고, 다른 과목에도 읽기전략, 쓰기전략 등을 적용할 수 있게 되었다는 대답이 많았다. 따라서 교과와 연계하여 글쓰기를 지속적으로 지도하고, 정보 활용 전략지를 활용하면 학습 실행의 지속성도 향상시킬 수 있을 것으로 보인다.

The aim of this study is to analyze the effects of the creative writing program that is one of the practical strategy of information literacy on self-directed learning abilities of elementary school students. According to the results, this program raise the average score of 33.69 points from 130.14 to 163.83 significantly in their self-directed learning abilities. Among the specific abilities of them, this program affects learning planning and evaluation capability meaningfully. But the long term continuous of learning executive is not changed significantly by this program. As the results of after interview with the students who take part in this program, the most of them respond that they could reduce their fear of writing and apply the reading and writing strategies to other subjects. So, if we teach this program with subjects consistently and use the learning strategies of information literacy, we could improve the long term continuous of learning executive.

키워드

참고문헌

  1. 강현희. 1999. 창의적 사고를 돕는 학습전략이 중학생의 쓰기교육에 미친 효과. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원, 국어교육전공.(Kang, Hyunhee. 1999. The Effect on Writing Education in Middle School Using the LearningStrategy to Help Creative Thought. M.A. thesis. Korean Language Education. GraduateSchool of Education, Ewha Womans' University.)
  2. 경기도교육청. 2012. 2012년 경기도 교육과정. 수원: 경기도교육청.(Gyeonggi Provincial Office of Education. 2012. The Curriculum of Gyeonggi Province in 2012.Suwon: Gyeonggi Provincial Office of Education.)
  3. 교육부. 2013. 초.중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.(Ministry of Education. 2013. General Curriculum for Elementary and Secondary School. Sejong:Ministry of Education.)
  4. 교육부. 2014. 제2차 학교도서관진흥기본계획: 2014-2018. 세종: 교육부.(Korea Ministry of Education. 2014. The Second Comprehensive Plans for the School Librariesin Korea: 2014-2018. Sejong: Korea Ministry of Education.)
  5. 김영철. 2013. 글쓰기 과정에서의 비판적 사유능력 역할. 교양교육연구, 7(2): 429-447.(Kim, Youngchul. 2013. "Role of the ability for the critical reason in the writing process." Korean Journal of General Education, 7(2): 429-447.)
  6. 김주언. 2006. 종합적인 사고행위로서의 창의적 글쓰기 방안 연구: 대학에서의 실제 글쓰기 교수 사례를 중심으로. 한국문학이론과 비평, 10(2): 81-105.(Kim, Jooeon. 2006. "A study on scheme of creative writing as synthetic thinking action: Focusing on the actual writing education in college." Korean Literature Theory and Criticism, 10(2): 81-105.)
  7. 대통령소속 도서관정보정책위원회. 2014. 제2차 도서관발전종합계획: 2014-2018. 세종: 대통령 소속 도서관정보정책위원회.(Korea Ministry of Education. 2014. The Second Comprehensive Plans for the School Libraries in Korea: 2014-2018. Sejong: Korea Ministry of Education.)
  8. 문종순. 2002. 자기 주도적 학습을 통한 단계형 글쓰기 표현력 신장 방안. 석사학위논문. 아주대학교 교육대학원, 국어교육전공.(Moon, Jongsoon. 2002. The Method for Improving Expression Ability of Staged Writing by Self-directed Learning. M.A. thesis. Korean Language Education. Graduate School of Education, Ajou University.)
  9. 방담이, 최선경. 2013. 유추를 활용한 글쓰기 수업이 창의적 사고력 신장에 미치는 영향. 교양교육연구, 7(5): 229-259.(Bang, Dami and Seonkyung Choi. 2013. "The Effects of Analogy Centered Writing Strategy on Creative Thinking Skills." Korean Journal of General Education, 7(5): 229-259.)
  10. 변우열, 송기호. 2013. 도서관의 청소년 글쓰기 프로그램 모형 개발 연구. 서울: 국립어린이청소년도서관.(Byun, Wooyeoul and Giho Song. 2013. A Study of Developing a Young Adults' Writing Program Model in Libraries. Seoul: The National Library for Children & Young Adults.)
  11. 변우열, 송기호. 2014. 창의적 글쓰기를 활용한 읽기와 쓰기 통합지도용 학습독서 전략 개발. 한국도서관.정보학회지, 45(1): 125-147.
  12. 송기호. 2011. 국가 수준 교육과정에서 범 교육과정으로서의 정보활용능력 위상 강화 방안. 한국도서관.정보학회지, 42(2): 29-50.(Song, Giho. 2011. "Alternative Measures for Improvement of Information Literacy as Cross Curricula under the National Curriculum in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 29-50.)
  13. 송기호 외. 2005. 독서를 통한 정보활용능력 가이드 개발: 초등학생용. 서울: 국민독서문화진흥회.(Song, Giho et al. 2005. Development of Information Literacy Guide by Reading for Elementary School Students. Seoul: National Reading Culture Promotion Association.)
  14. 이민자. 2013. 협동학습을 통한 창의적 글쓰기 활동이 수학적 성향 및 수학 학업 성취도에 미치는 영향. 석사학위논문. 진주교육대학교 교육대학원, 초등수학교육 전공.(Lee, Minja. 2013. The Effects of Cooperative Learning of Creative Writing on Mathematical Disposition and Mathematics Learning Achievements. M.A. thesis. Major of Elementary Mathematics Education. Graduate School of Education, Chinju National University of Education.)
  15. 이석재 외. 2003. 생애능력 측정도구 개발 연구: 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력을 중심으로. 서울: 한국교육개발원.(Lee, SeokJae et al. 2003. A Study on the development of life-skills: communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
  16. 정정란. 2002. 창의적 글쓰기가 수학과에 대한 학습태도에 미치는 효과. 석사학위논문. 교원대학교 교육대학원, 수학교육전공.(Jung, Jungran. 2002. Effects of Creative Writing on Mathematics Learning Attitudes. Major in Mathematics Education. M.A. thesis. Graduate School of Education, Korea National University of Education.)
  17. 천경록 외. 2006. 자기주도 학습을 위한 독서 전략 지도. 서울: 교육과학사.(Cheon, Kyeongrok et al. 2006. Teaching the Reading Strategies for Self-directed Learning. Seoul: Kyoyookbook.)
  18. 최현섭, 박태호. 1994. 과정 중심의 전략적인 글쓰기 지도 방안: 초인지 이론을 중심으로. 한국초등국어교육, 10: 199-244.(Choi, Hyunseob and Taeho Bark. 1994. "The Teaching Methods of Process Based Strategic Writing: focused on the Metacognition Theory." Journal of Elementary Korean Education, 10: 199-244.)
  19. 한국교육과정평가원. 2007. 초등학교 6학년 국어 영역 국가수준 학업성취도 평가지. [cited 2014.6.30]. .(Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 2007. National Academic Achievement Test Sheets of Korean Language for Sixth Grade of Elementary School. [cited 2014.6.30]. .)
  20. 한국교육과정평가원. 2008. 초등학교 6학년 국어 영역 국가수준 학업성취도 평가지. [cited 2014.6.30]. .(Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 2008. National Academic Achievement Test Sheets of Korean Language for Sixth Grade of Elementary School. [cited 2014.6.30]. .)
  21. 한국교육과정평가원. 2010. 초등학교 6학년 국어 영역 국가수준 학업성취도 평가지. [cited 2014.6.30]. .(Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 2010. National Academic Achievement Test Sheets of Korean Language for Sixth Grade of Elementary School. [cited 2014.6.30]. .)
  22. 한국교육개발원. 1991a. 중심 내용 파악 학습 전략. 서울: 한국교육개발원.(Korean Educational Development Institute. 1991a. Learning Strategies for Key Points Identification. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
  23. 한국교육개발원. 1991b. 자기 점검 학습 전략. 서울: 한국교육개발원.(Korean Educational Development Institute. 1991b. Learning Strategies for self Monitering. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
  24. 한국교육개발원. 1991c. 관계 짓기 학습 전략. 서울: 한국교육개발원.(Korean Educational Development Institute. 1991c. Learning Strategies for Relationship. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
  25. 한국교육개발원. 1991d. 읽기 학습전략 훈련 지침서. 서울: 한국교육개발원.(Korean Educational Development Institute. 1991d. Training Guidelines for Reading Skills. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
  26. 한국도서관협회 학교도서관교육과정위원회. 2007. 도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준. 서울: 한국도서관협회.(School Library Curriculum Committee of Korean Library Association. 2007. The Subjects Curriculum Standard of Library and Information Skills. Seoul: Korean Library Association.)
  27. Finn, P. J. 1999. Literacy with an Attitude: Educating Working-class Children in Their Own Selfinterest, 2nd ed. NY: State University of New York Press.
  28. Harvey, S. and A. Goudvis. 2008. 독서 몰입의 비밀: 스스로 공부하게 하는 방법. 남택현 옮김. 서울: 커뮤니티.

피인용 문헌

  1. 일본 학교도서관의 정보활용교육 변천 vol.26, pp.4, 2015, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.4.201