DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Ethical Function about the Animation Films and Educational Methods of the Brigham Young University

브리그험 영 대학교의 교육방법과 애니메이션 작품에 대한 윤리적 기능에 대한 탐구

  • 이현석 (동서대학교 디지털 콘텐츠학부)
  • Received : 2015.07.31
  • Accepted : 2015.08.28
  • Published : 2015.09.30

Abstract

Animation as a public visuals media have been expanding increasingly its social and cultural influences beyond the ages and nations on the basis of global consumption. However, animation increases the negative impact in modern popular culture, and in regard to this, 'the recovery of ethics' should be considered in a reflexive and educational perspectives for the social role of animation. Thus, the research addresses the animation films of Brigham Young University students which contain a ethical values and receive attention by New York Times, etc. as a successful educational model. To do this, firstly, literature has reviewed by focusing on the negative impact of animation, 1) violence, 2) excessive sensationalism, 3) confusion of cultural identity, 4) gender discrimination, and 5) distorted view of history. Secondly, the education system of animation course at Brigham Young University will be analysed. Thirdly, based on this, the case study will be conducted by focusing on the 13 animation films of students to reveal the characteristics of the way of film direction. Through this research, firstly, most of animation films are comic genre, consisting of children and animal characters, family-friendly and lyrical story style and deployment of coincidental and allegoric incident. Thirdly, the religious spirit and multidisciplinary methods of education in Brigham Young University has influenced to the ethical expression and technical perfection in animation filmmaking. In the light of this, the research and suggests the new paradigm is for the practical disciplines of animation in the restoration of the ethical perspective and explores how the animation production adopts the moral significance.

대중영상매체인 애니메이션은 계층, 나이, 국가를 초월한 범세계적 수요에 기반하며 그 사회문화적 영향력은 갈수록 확대되고 있다. 하지만, 현대 대중문화에 있어서 애니메이션의 부정적 영향이 증가하고 있으며, 이에 따라, '윤리성의 회복' 이라는 성찰적 관점에서 애니메이션의 역할에 대한 교육적 차원의 토의가 필요한 시점이라 사료된다. 이에, New York Times등 많은 언론으로부터 성공적인 교육 모델로 주목받고 있는 몰몬교 학교인 BYU(Brigham Young University)의 건전한 윤리적 가치관을 담고 있는 학생 애니메이션 작품에 대해 살펴보고자 한다. 이를 위해, 첫째, 애니메이션의 부정적인 영향에 대해 1)폭력성, 2)과다한 선정성, 3)문화간 정체감의 혼란, 4)성차별, 5)왜곡된 역사관을 기준으로 문헌조사를 하였으며, 둘째, BYU의 몰몬교에 바탕한 청교도정신과 애니메이션 학과의 교육과정에 대해 분석한다. 셋째, 이를 바탕으로, 학생 애니메이션 13편의 연출적 특성에 대해 사례조사를 진행한다. 본 연구를 통해, 첫째, 대부분의 애니메이션 작품은 코믹장르로써 어린이 및 동물 캐릭터를 중심으로 가족적이고 서정적인 스토리를 구성하고 있음을 알 수 있다. 또한, 스토리 구성에 있어서 우연적 우화적인 사건 전개방식으로 연출되었다. 둘째, 종교학교인 BYU의 종교정신과 다학제적 교육방법이 애니메이션영상 제작에서 윤리적인 표현기법과 기술적 완성도로 연계됨을 알 수 있었다. 이를 통해, 실용학문 분야인 애니메이션 교육의 윤리성 회복의 관점이라는 새로운 패러다임 제시와 애니메이션 제작에서 건전한 가치관이 어떻게 내재되는지 살펴보는데 본 연구의 의의가 있다 하겠다.

Keywords

References

  1. 심영희, 여성의 사회참여와 성폭력, 나남출판사, 1992.
  2. McLuhann, Marshall, Understanding Media. The extention of Man, McGraw Hill: New York, 1964.
  3. 고경일, 일본 우익 만화의 역사왜곡에 대한 고찰, 한국만화애니메이션학회 학술대회자료집, (2008.6), pp.2-16.
  4. 길희성, 현대 윤리학의 위기와 상호의존의 윤리, 서강인문논총, Vol.11,(2000, 1), pp.51-72.
  5. 김지홍, 애니메이션에서 나타나는 데우스 엑스 마키나(Deus Ex Machina)에 관한 애니메이션의 우연성을 통한 연구, 조형미디어학, Vol.15, No.3(2012, 가을), pp.39-44.
  6. 김홍산, 신정숙, 한국의 대중문화에 Animation Character가 미치는 부정적인 영향, 디자인학연구, Vol.14, No.2(2001, 5), pp.147-154.
  7. 백봄풀, 이석호, 애니메이션 콘텐츠의 스토리텔링에 있어서 주 캐릭터에 대한 보조캐릭터의 역할 유형 분석, 디자인지식저널, Vol.20, (2011. 12), pp.232-245.
  8. 유홍식, 디지털 미디어시대의 방송저널리즘 윤리 재정립에 관한 연구, 방송연구, (2003, 7), pp.61-87.
  9. 윤호진, 해맑은 동심을 압도하는 과도한 폭력성, 신문과 방송, (2006), pp.48-52.
  10. 이영, TV만화영화의 문제점과 개선방향, 만화애니메이션연구, Vol.2(1998, 4), pp.179-192.
  11. 이정아, 디즈니 만화영화에 나타난 성과 사랑, 만화애니메이션연구, Vol.2(1998, 4), pp.94-118.
  12. 이현석, 중국문화원형이 재창조된 헐리우드 애니메이션 영화의 재현 기법에 대한 탐구 : 애니메이션 영화 '쿵푸판다'를 중심으로, 한국영상학회논문집, Vol.10, No.3(2012, 2), pp.25-41.
  13. 최성락, 박경래, 노우영, 폭력성 애니메이션 금지 정책의 효과에 관한 연구, 만화애니메이션연구, Vol. 13, No. 4(2008), pp.181-197.
  14. 최은혜, 오진희, 일본의 성문화를 통해 본 포르노그래피 애니메이션의 선정성, 만화애니메이션연구, Vol.36(2014, 9), pp.281-302.
  15. 표세만, 고바야시 요시노리(小林よしのり) 만화 전쟁론 (戦争論)의 설득력 : 현대 일본 대중문화 속 우익사상, 아시아문화연구, (2014, 3), p.303.
  16. Giroux, Henry, "Disney, Southern Baptists, & Children's Culture: The Magic Kingdom as Sodom and Gomorrah?". Z Magazine, (1997,9), p.47-51.
  17. 王志敏, 中國電影: 傳統文化與全球化趨勢, 北京電影出版社, 2001.