DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Effectiveness of Hang-Tag Type and Preferred Method of Functional Information for Outdoor Jackets

아웃도어 재킷의 기능성표기 행택 유형에 대한 소비자의 이해도 및 선호도 연구

  • Bang, Giseong (Department of Clothing & Textiles, Kyung Hee University) ;
  • Yoo, Shinjung (Department of Clothing & Textiles, Kyung Hee University)
  • Received : 2016.06.13
  • Accepted : 2016.08.11
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The aim of this study was to investigate effective expression method of performance information of functional clothing and preferred alternatives for the categorized consumer groups according to the perception about the functional outdoor jacket. 472 males and females in their 20s-60s' were surveyed and their answers were analysed and categorized by using SPSS 21.0 statistical program. For the study, four different expression methods for waterproof & breathable fabric, 'illustration only', 'illustration+Korean text', 'illustration+foreign text', and 'chart with Korean text', were presented and asked for finding correct answers. The analysis was done for three categorized consumer groups from the former study, 'unconversant/brand & design pursuing group', 'conversant/function pursuing group' and 'high price/high function preferring group'. The results showed that regardless of groups, 'picture only' was the most preferred method and 'graph' was the least. However, the percentage of correct answers for the 'graph' was the biggest, especially for 'conversant/function pursuing group'. It implied that the effective expression method should be differentiated depending on the target consumer groups. 'Conversant/function pursuing group' more agreed on the need for additional information, such as 'after-washed performance', than other two groups.

본 연구는 아웃도어 재킷에 대한 인식에 따라 분류된 소비자 그룹에 대하여 아웃도어 재킷의 행택 타입에 따른 정보 이해도와 기능성 의류제품 정보 표기의 대안적 방법에 대한 선호도의 차이를 고찰하였다. 행택타입에 따른 이해도를 알아보기 위해서 투습방수성능 표현한 네 종류의 행택('그림만으로', '그림+한국어 설명', '그림+외국어설명', '그래프')을 제시하여 행택을 통해 알 수 있는 성능을 답하게 하였다. 기능성 재킷의 인식에 따른 소비자 유형별 분석을 위해, 20-60대 472명의 남녀를 세 그룹('비전문적/브랜드 디자인 추구집단', '전문적/기능성 중시집단', '고가 제품 선호집단')으로 분류한 선행연구의 결과를 적용하여 행택 타입에 대한 이해도와 선호도를 분석하였다. 연구 결과 소비자 유형과 관계없이 '그림만으로' 표기하는 것을 가장 선호하였으며 '그래프' 표기 방법을 가장 선호하지 않았다. 그러나 정답률에 있어서는 '그래프' 표기 방법이 가장 높았으며 소비자 유형 중 특히 '전문적/기능성 중시 집단'에서 높은 것으로 나타나, 기능성 의류를 인식하는 유형에 따라 정보 표기에 대한 이해도와 선호도는 달라질 수 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 '전문적/기능성 중시 집단'은 대안적 표기 방법에 있어서 '세탁 후의 성능변화' 등과 같이 현재 제공되고 있는 정보보다 더 많은 정보를 표기해 주기를 바라고 있는 것으로 나타났다. 이와 같이 기능성 의류를 인식하는 유형에 따라 행택(hang-tag)에 표현 된 성능정보의 표현방법에 따른 이해수준에 있어서 차이를 보였으므로 연령, 성별 등의 단순 인구통계학적 분류보다 타겟층의 특성, 정보를 활용하는 유형, 제품의 특성 등을 종합하여 적합한 표기 방법을 선택하는 것이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. Bang, G. S. & Yoo, S. (2013). Study on risk reduction behavior according to participation motivation of mountain climbing activity and level of risk perception. Fashion & Textile Research Journal, 15(4), 523-532. doi:10.5805/SFTI.2013.15.4.523
  2. Bang, G. S. & Yoo, S. (2015). Consumer categorization based on the perception of the functional jacket and their utilization of functional information and hang-tag. Korean Journal of the Science of Emotion and Sensibility, 18(4), 75-86. https://doi.org/10.14695/KJSOS.2015.18.4.75
  3. Cho, G., Jeong, H., Song, K., Kwon, Y., Yoo, S. (2007). New textile materials. Dongsuh Press.
  4. Choo, T. G. & Song, J. A. (2000). The actual condition of care label attached to clothing and consumers' perception. Fashion & Textile Research Journal, 2(4), 331-338.
  5. Consumers Korea. (2011, Dec. 16). Comparison of functions among outdoorwears. Consumer report. Retrieved September 20, 2015, from http://www.consumerskorea.org
  6. Han, H. J. & Chung, H. W. (2014). Consumers' attitude toward care label instructions and care of winter outerwear. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 38(6), 942-952. doi:10.5850/JKSCT.2014.38.6.942
  7. Lee, A. L., Jeong, J. R., & Kim, H. E. (2009). Research on the wearing condition of functional mountaineering garments. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 33(12), 1935-1940. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.12.1935
  8. Lee, E. B., Bang, G. S., & Yoo, S. (2014). A survey research on current situation and effectiveness of performance information in the hang-tag of functional outdoor jacket. Fashion & Textile Research Journal, 16(5), 800-810. doi:10.5805/SFTI.2014.16.5.800
  9. Lee, J. M. (2014, Dec. 18). Where is next market of outdoor. Fashionbiz. Retrieved March 13, 2015, from http://www.fashionbiz.co.kr/RE/main.asp?pageNo=3&cate=2&idx=143619
  10. Lee, Y. W., Seo, M. J., Seo, I. K., & Kim, Y. I. (2013). The characteristic of a functional design for a commercial outdoor-wear jacket. Journal of the Korean Society of Costume, 63(7), 1-16. doi:10.7233/jksc.2013.63.7.001
  11. Moon, S. H. (2014). Development trend of water-proof and moisture permeable fabric for outdoor. Fiber Technology & Industry, 18(2), 120-126.
  12. Paek, K. J. & Lee, J. R. (2014). Draft proposal of smart outdoor wear upon the outdoor wear functionality demand. Fashion & Textile Research Journal, 16(3), 446-455. doi:10.5805/SFTI.2014.16.3.446
  13. Sposumer report. (2014, Nov. vol 4). Investigation Consumer Profile. Retrieved March 10, 2015, from http://sposumer.spois.or.kr/front/articledetail.do?wzmaster_seq=12&tblcontentmaster_seq=98&contentpagenum=2
  14. Yoo, S. (2015). Providing performance information of functional fashion products : Facts and Suggestion. Seoul, Kyung Hee University, Unpublished final report. National Research Foundation of Korea
  15. 'Functional clothing' came into everyday life. (2015, June 3). Daily Hankook. Retrieved September 8, 2015 from http://daily.hankooki.com/lpage/economy/201506/dh20150603081950138090.htm,