DOI QR코드

DOI QR Code

분사압력 1800 bar 실현을 위한 직접 니들구동방식 피에조 인젝터 설계 최적화 연구

A Study on Optimal Design of Direct Needle-driven Piezo Injector for Accomplishing Injection Pressure of 1800 bar

  • 한상익 (숭실대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 김주환 (숭실대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 지형순 (숭실대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 고준채 (숭실대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 김진수 (숭실대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 이진욱 (숭실대학교 기계공학과)
  • 투고 : 2016.05.30
  • 심사 : 2016.06.26
  • 발행 : 2016.09.30

초록

The advantages of the common rail fuel injection system architecture have been recognized since the development of the diesel engine. In common rail systems, a high-pressure pump stores a reservoir of fuel at high pressure up to and above 2000 bar. And solenoid or piezoelectric valves make possible fine electronic control over the fuel injection time and quantity, and the higher pressure that the common rail technology makes available provides better fuel atomization. In this study, the direct needle-driven piezo injector was investigated for accomplishing injection pressure of 1800 bar by optimal design by simplification of component and changing number of springs and plates of DPI. It was found that a direct needle-driven piezo injection system features the prototype DPI for passenger vehicle to operate at 1800 bar of injection pressure.

키워드

참고문헌

  1. 한국자동차공학회 발행 단행본, "2030년 자동차 기술 전망", 2011.
  2. 정용일, 이진욱, 조규백, 김홍석, "자동차와 환경", 2010, pp. 17-43.
  3. Kim, J., Jo, I., Sung, G., Chung, J. et al., "Experimental Investigation of Spray and Combustion Characteristics by Direct Needle-Driven Diesel Injector in a CRDi Engine,"SAE Technical Paper 2015-01-0004, 2015.
  4. Dober, G., Tullis, S., Greeves, G., Milovanovic, N. et al., "The Impact of Injection Strategies on Emissions Reduction and Power Output of Future Diesel Engines", SAE Technical Paper 2008-01-0941.
  5. 조인수, 정명철, 이진욱, "승용CRDi용 3세대 피에조인젝터 유압해석모델 개발 및 검증", 한국자동차공학회논문집, 제21권, 제4호, 2013, pp. 181-187. https://doi.org/10.7467/KSAE.2013.21.4.181
  6. Martin Hardy, Adrian Tolliday, "Improvements Relating to Fuel Injector Control", Delphi Technologies, Inc., Patent EP 2136062 A1, 2009.
  7. 김진수, "피에조 구동방식이 다른 고압인젝터의 분사 특성이 디젤연소에 미치는 영향", 2015, 숭실대학교 석사학위논문, pp. 14-15.
  8. 강진석, "연료공급조건에 따른 고압디젤연료 분무특성", 2003, 한국과학기술원 박사학위논문, pp. 160-161.