Conservation of Bamboo Slips excavated from Mado Shipwreck No.1

마도1호선에서 출수된 죽찰의 보존처리

  • Yoon, Yong Hee (Underwater Excavation & Conservation Division, National Research Institute of Maritime Cultural Heritage) ;
  • Kim, Eung Ho (Underwater Excavation & Conservation Division, National Research Institute of Maritime Cultural Heritage) ;
  • Cha, Mi Young (Underwater Excavation & Conservation Division, National Research Institute of Maritime Cultural Heritage)
  • 윤용희 (국립해양문화재연구소 수중발굴과) ;
  • 김응호 (국립해양문화재연구소 수중발굴과) ;
  • 차미영 (국립해양문화재연구소 수중발굴과)
  • Published : 2016.11.30

Abstract

Mado shipwreck No.1 is where a total of 57 bamboo slips were discovered. Bamboo slips first excavated in the sea. It treated low concentration PEG vacuum freeze drying treatment refer to the method that research finding consolidation about waterlogged bamboo before. PEG 2000 and PEG 4000 used to consolidation materials but some bamboo slips that treated PEG 4000 surface color have been darken using heat gun at surface treatment. So the residual PEG on object's surface was remove steam iron. Bonding used to put 100% PEG 2000 the rayon paper in the surface for stabilization and giving a strength.

태안 해역의 마도1호선에서는 해양에서 처음으로 총 57점의 죽찰이 출수되었다. 죽찰의 수량이 많아 세척과정 중 유물 상태를 관찰하여 부후정도에 따라 그룹화한 후 순차처리하였다. 또한 치수안정화과정에서 부후가 많이 진행된 죽찰은 PEG 4000, 부후가 많이 진행되지 않은 죽찰은 PEG 2000으로 처리하였다. 진공동결건조 후 PEG 4000으로 처리한 죽찰은 공업용 열풍기를 이용해 표면처리를 실시하였는데 일부는 재색이 많이 어두워졌다. 이를 보완하고자 스팀다리미를 이용하여 표면처리를 실시하였다. 스팀다리미로 표면처리한 죽찰은 재색을 잘 유지하였다. 처리 완료 후 일부 죽찰은 두께에 비해 길이가 긴 편이라 처리 후 무게를 지지해주는 견고성이 많이 떨어졌다. 이런 경우 유물의 이동과정이나 전시 중 유물이 더 손상되는 결과를 가져올 수 있어서 견고성을 더 높여주며 형태유지를 할 수 있는 방법을 찾고자 하였다. 따라서 묵서가 없는 면인 최외층에 100% PEG 2000 용액을 접착제로 사용하여 레이온지를 배접하는 방식을 취하였다. 이는 견고성을 높이면서 형태유지에도 좋은 효과를 보였다.

Keywords