DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Correlations Between Professionalism of Children's Librarians and the Children's Program Operation in Public Libraries

공공도서관 어린이 사서의 전문성과 프로그램 운영의 상관관계 연구

  • 윤혜진 (국립중앙도서관) ;
  • 차미경 (이화여자대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2017.02.20
  • Accepted : 2017.03.10
  • Published : 2017.03.30

Abstract

This study examined the relationship between the professionalism of children's librarians and the program operation in children's services. Based on the literature review, the librarians' expertise was divided into 6 areas, and the program operation was divided into planning and proceeding, and an e-mail questionnaire survey was conducted on 262 public librarians (response rate 58%). As a result of the survey, the children's program planning was correlated with all areas of professionalism of children librarians, and the program progress was related to the competence of the three areas including professional development. These results can be used as a basis for strengthening the professionalism of children's librarians and preparing ways to activate children's programs.

본 연구에서는 어린이 사서의 전문성과 어린이서비스 중 프로그램 운영 사이에 어떤 상관관계가 있는지 조사하였다. 문헌조사를 기초로 어린이 사서의 전문성은 6가지 영역으로 구성하고 프로그램 운영은 기획과 진행으로 나누어, 공공도서관 어린이서비스 담당 사서 262명(응답률 58%)을 대상으로 이메일 설문조사를 실시하였다. 조사 결과, 어린이 프로그램 기획은 어린이 사서 전문성의 모든 영역과 상관관계가 있었으며, 프로그램 진행은 전문성 계발을 포함한 3가지 영역에 속한 역량과 관련성이 있었다. 이와 같은 결과는 어린이 사서의 전문성 강화 및 어린이 프로그램 활성화 방안 마련을 위한 근거로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 구본영. 2002. 문헌정보학 전문직의 정체성과 미래의 전망. 한국문헌정보학회지, 36(3): 93-113. (KOO, Bon-Young. 2002. "Identity and a View to the Future of the Library and Information Science Profession." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 36(3): 93-113.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2002.36.3.093
  2. 국가도서관통계시스템. 2016. 도서관통계. [online]. [cited 2017.2.12]. .
  3. 김용근. 2005. 한국 사서직에 대하여. 한국도서관.정보학회지, 36(1): 1-20. (Kim, Yong-Gun. 2005. "Librarianship as a Profession in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(1): 1-20.)
  4. 김종성. 2011. 어린이서비스론. 대구: 태일사. (Kim, Jong Sung. 2011. Library Services for Children. Daegu: Taeilsa.)
  5. 엄영애. 2004. 사서직의 전문직 요건과 수행업무에 대한 연구. 한국문헌정보학회지, 38(3): 159-175. (Um, Young-Ai. 2004. "A Study on the Librarians' Professional Criteria and Works." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 38(3): 159-175.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2004.38.3.159
  6. 윤희윤. 2007. 도서관 어린이서비스 강화를 위한 직무분석 연구. 서울: 국립어린이청소년도서관. (Yoon, Hee-Yoon. 2007. A Study on Job Analysis for Library Child Services. Seoul: National Library for Children and Young Adult.)
  7. 이상복. 2008. 어린이전문사서 도입을 위한 교과과정 및 제도 개발방안에 대한 연구: 2008년 연구보고. 서울: 국립어린이청소년도서관. (Lee, Sang-bok, 2008. A Study on the Curriculum and System Development for Introducing Children's Professional Librarian. Seoul: National Library for Children and Young Adult.)
  8. 이연옥. 2005. 어린이 사서의 역할과 전문성 개발 방안에 대한 연구. 한국도서관.정보학회지, 36(3): 233-256. (Lee, Yeon-Ok. 2005. "A Study on the Roles and Development of Professionalism of Children's Librarians." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(3): 233-256.)
  9. 이제환. 2003. 전문직 이론을 통해 본 사서직의 전문성. 한국문헌정보학회지, 37(2): 57-87. (Lee, Jae-Whoan. 2000. "Is the Librarianship in Korea a Profession?" Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 37(2): 57-87.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2003.37.2.057
  10. 장윤금, 정행순. 2008. 공공도서관 어린이사서의 전문성 강화를 위한 계속교육 현황과 효과성에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(4): 481-501. (Chang, Yunkeum and Jeong, Haengsoon. 2008. "A Study of the Effectiveness and Status of Continuing Education for Children's Librarians in Public Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(4): 481-501.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.4.481
  11. 전명숙. 1996. 사서직의 전문성과 성장에 관한 연구. 정보관리학회지, 13(2): 165-187. (Chun, Myung-Sook. 1996. "Growth of the Korean Professional Librarians." Korea Society for Information Management, 13(2): 165-187.)
  12. 정연경. 2013. 어린이 독서프로그램의 성과 측정 도구 개발과 적용에 관한 연구. 서울: 국립어린이 청소년도서관. (Chung, Yeon-Kyoung. 2013. A Study on Developing and Applying a Tool for Measuring Achievements of Reading Programs for Children. Seoul: National Library for Children and Young Adult.)
  13. 조복희. 2006. 아동발달. 서울: 교육과학사. (Cho, Bok-Hee. 2006. Child Development. Seoul: KYOYOOKBOOK.)
  14. 조현성. 2006. 국립어린이청소년도서관 중장기발전방안. 서울: 문화관광정책연구원. (Jo, Hyun-Sung. 2006. National Library for Children and Young Adults medium-and long-term development plan. Seoul: Korean Culture & Tourism Institute.)
  15. 차미경. 2006. 어린이 사서의 전문성 강화를 위한 계속교육프로그램 개발: 2006년 연구보고. 서울: 국립어린이청소년도서관. (Cha, Mikyeong. 2006. Development of Continuing Education Program to Enhance Professionalism of children's librarians. Seoul: National Library for Children and Young Adult.)
  16. 한국도서관협회. 2005. 2005 한국도서관연감. 서울: 한국도서관협회. (Korean Library Association. 2005. 2005 Korea library year book. Seoul: Korean Library Association.)
  17. 한국도서관협회. 2011. 2011 한국도서관연감. 서울: 한국도서관협회. (Korean Library Association. 2011. 2011 Korea library year book. Seoul: Korean Library Association.)
  18. 한국도서관협회 한국도서관기준특별위원회 편. 2013. 한국도서관기준. 서울: 한국도서관협회. (Korean Library Association Committee of Standards of Korean Libraries. 2013. Standards of Korean Libraries. Seoul: Korean Library Association.)
  19. 한복희. 2010. 어린이사서 양성을 위한 문헌정보학 교과과정과 계속교육의 발전 방안. 한국문헌정보학회지, 44(3): 267-288. (Han, Bock-Hee. 2010. "Developing Curricula in the Library and Information Science and Continuing Education for Children's Librarians." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(3): 267-288.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.267
  20. 홍현진, 강미희, 정미봉, 정대근. 2009. 어린이도서관 프로그램 개발과 운용을 위한 도서관 실태조사 분석. 한국문헌정보학회지, 43(2): 53-90. (Hong, Hyun-Jin et al. 2009. "An Analysis of the State of Libraries in Pursuit of the Efficient Development and Management of Children's Library Programs." Journal of the Korean Society forLibrary and Information Science, 43(2): 53-90.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.2.053
  21. 日本図書館情報學會 用語辭典編集委員會 編. 2011. 図書館情報學用語辭典. 東京: 丸善. 오 동근 역. 대구: 태일사. (원서출판 2007).
  22. Adkins, D. and L. Esser. 2004. "Literature and Technology Skills for Entry-Level Children's Librarians." Children & Libraries, 2(3): 14-21.
  23. American Library Association(ALA). 1964. Standards for Children's Services in Public Libraries. Chicago: American Library Association.
  24. Association for Library Service to Children(ALSC). 2015. Competencies for Librarians Serving Children in Public Libraries. Chicago: American Library Association. [online]. [cited 2016.9.21]. .
  25. Benne, M. 1991. Principles of Children's Services in Public Libraries. Chicago: American Library Association.
  26. Bird, B. 2002. "Solving the Mystery: Children's Librarianship and How to Nurture It." APLIS, 15(1): 14-23.
  27. Cerny, R., Markey, p. and A. Williams. 2006. Outstanding Library Service to Children: Putting the Core Competencies to Work. Chicago: Association for Library Service to Children, American Library Association.
  28. Claesson, L. 2010. 어린이와 함께 시작하기: 스웨덴 어린이 도서관 업무. 제4회 국립어린이청소년도서관 심포지엄 자료집, 2010년 6월 15일-16일. 서울: 국립어린이청소년도서관.
  29. Hamada, D. and S. Stavridi. 2014. "Required Skills for Children's and Youth Librarians in the Digital Age." IFLA Journal, 40(2): 102-109. https://doi.org/10.1177/0340035214529733
  30. International Federation of Library Associations and Institutions(IFLA). 2003. Guidelines for Children's Libraries Services. The Hague Netherlands: IFLA [online]. [cited 2016.9.21]. .
  31. Leitao, N., Barratt-Pugh, C., Anderson, K., Barblett, L. and Y. Haig. 2015. "Engaging Children in Reading for Pleasure: A Better Beginnings Project Linking Libraries with Primary Schools." Libri: International Journal Of Libraries & Information Services, 65(1): 15-24.
  32. Library Association(LA). 1997. Children and Young People: Library Association Guidelines for Public Library Services. London: Library Association Publishing.
  33. Lundgren, L., Lunden, T. and T. B. Lancelot. 2008. 어린이 도서관을 위한 권고안. [online]. [cited 2016.12.26]. .
  34. Pellegrini, A. D. 1995. Applied Child Study: A Developmental Approach. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates. 이은화.조은진 역. 서울: 이화여자대학교 출판부. (원서출판 1991).
  35. Ray, S. 1979. Children's Librarianship. London: C. Bingley; New York: K. G. Saur.
  36. Rollock, T. 1988. Public Library Services for Children. Hamden, Conn.: Library Professional Publications.
  37. Sullivan, M. 2005. Fundamentals of Children's Services. Chicago: American Library Association.
  38. Vestergaard, L. 2009. 어린이도서관: 도전과 새로운 가능성. 제3회 국립어린이청소년도서관 국제 심포지엄 자료집, 2009년 6월 18일-19일. 서울: 국립어린이청소년도서관.
  39. Yap, I. 2010. 한 걸음 더 나아가기: 전문성을 갖추기 위한 비법!. 제4회 국립어린이청소년도서관 국제심포지엄 자료집, 2010년 6월 15일-16일. 서울: 국립어린이청소년도서관.

Cited by

  1. 공공도서관 어린이청소년서비스 현황 및 개선방안 연구 vol.35, pp.3, 2018, https://doi.org/10.3743/kosim.2018.35.3.189