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Application for Furniture Arrangement based on Virtual Reality to Share Interior Design in Real-time

실시간 인테리어 공유를 위한 가상현실 기반 가구 배치 애플리케이션

  • Han, Ah-Reum (Department of Digital Media, Duksung Women's University) ;
  • Park, Taejung (Department of Digital Media, Duksung Women's University)
  • 한아름 (덕성여자대학교 디지털미디어학과) ;
  • 박태정 (덕성여자대학교 디지털미디어학과)
  • Received : 2017.04.07
  • Accepted : 2017.04.25
  • Published : 2017.04.30

Abstract

As single-person households increase, demands for self interior design has been also increasing. The furniture arrangement takes big part of interior design. But sometimes people need professional helps for the proper and effective arrangement of furniture which makes self-interior design harder. Often, people share information and advices about interior design through Social Network Service. Experts could help directly but this approach would have several issues: First, the detailed and accurate advice would be difficult because experts have to examine the space through 2D pictures or video. Second, they have to make an appointment which would cause inconvenience to both customer and expert. In this paper, the furniture arrangement application for real-time sharing of interior design based on virtual reality is proposed to make up for the weak points. People can precisely share information and advice about self-interior design through this application in realtime, reducing waste of time and energy.

최근 1인 가구 수의 급증으로 인해 셀프 인테리어에 대한 관심이 높아지고 있다. 인테리어 중에서 가장 큰 비중을 차지하는 것은 가구 배치이다. 그런데 간혹 적정한 위치에, 공간을 효율적으로 활용할 수 있는 위치에 가구를 배치하기 위해 전문가의 도움이 필요한 때가 있다는 것이 셀프 인테리어의 단점이다. 이런 상황에서 사람들은 개인 SNS를 통해 인테리어에 대한 정보를 공유하거나 조언을 주고받으며, 전문가에게 직접 도움을 받기도 한다. 하지만 이러한 방법들은 2D 사진이나 영상을 통해 공간을 보기 때문에 세밀하고 정확한 조언이 어렵거나, 전문가가 직접 방문을 해야만 하는 시간적, 물리적 번거로움이 있다는 단점이 있다. 본 논문에서는 이러한 단점을 보완하기 위해 가상현실 상에서 실시간으로 가구 배치를 공유할 수 있는 애플리케이션을 제안한다. 제안하는 애플리케이션을 통해 인테리어에 관한 정보와 조언을 더 생생하고 정확하게 공유할 수 있으며, 실시간으로 공유가 되기 때문에 두 사용자의 시간과 체력의 소비가 최소한으로 줄어들 수 있을 것으로 예상된다.

Keywords

References

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