DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Activation of Cartoon for the elderly in Culture and Art Education : Focused on the Case Analyses of Participants

문화예술교육에 있어서의 노인만화 수업 활성화 방안 연구 -참여 노인들의 사례분석을 중심으로-

  • 권경민 (남서울대학교 영상예술디자인학과) ;
  • 양정빈 (남서울대학교 영상예술디자인학과)
  • Received : 2017.05.01
  • Accepted : 2017.05.26
  • Published : 2017.06.30

Abstract

In recent years, artistic programs considering both physical and psychological changes in old age have been implemented in various fields. These programs include participatory activities such as painting, play, singing, photography, dance, cartoon animation and so on. It is known that culture and art education programs lead people to emotional growth and social interaction. In particular, culture and art education for the elderly tends to affect positively on the quality of life. However, there are still lack of teaching methods and curriculums in the filed. It is considered that cartoon has a great potential as a teaching method of culture and art education for elderly. This study aims to discuss ways to vitalize the role of cartoon using the qualitative data of four elderly participants in culture and art education programs. The case study analyses reveled that cartoon program for the elderly not only plays a role to make their daily lives more enthusiastic but also provides a social passage to communicate to world. The Cartoon program designed for the elderly was a tool to reveal their inner world to others, and shed new light on their past memories, and long for the precious moments in life. At the same time, it was a meaningful time to lessen the depth of loneliness in old age, and even to heal their physical disability and emotional conflicts. The hardest part of drawing an cartoon was when it did not turn out as they wished. Based on the study results, the researchers explored the therapeutic usefulness of cartoon for the elderly, and discussed the ways to activate it in the field of elderly welfare.

최근 노년기의 정신적, 신체적 특징과 변화를 고려해서 노년층과 함께하는 예술과정을 포함한 프로그램이 증가하고 있으며 일방적인 강의 형태가 아니라 함께 참여하며 체험할 수 있는 문화예술사업이 그림, 연극, 노래, 사진, 회화, 무용, 만화 등 다양한 분야에서 이루어지고 있다. 다양한 문화예술 활동은 인간을 사회적, 정서적으로 성장하도록 돕는다. 노인의 문화예술교육은 노년의 삶을 좌우할 수 있는 중요한 활동임에도 불구하고 아직 교수법 및 프로그램의 다양성에서 한계를 보이고 있다. 이러한 상황에서 만화콘텐츠는 노인 문화예술교육을 위한 적절한 교구로서 충분한 기능과 가능성을 가지고 있다고 사료된다. 본 연구에서는 노인만화 창작을 중심으로 창작자 질적 연구를 실시하여 노인 문화예술교육에 있어서의 만화 수업 활성화 방안에 대해 고찰하였다. 분석결과, 노인만화는 일상을 역동적으로 만들어 주는 재미있는 노년의 여가활동이면서 동시에 주변의 사람들과 연계되는 사회적 통로가 되기도 하였다. 만화를 통해 자신의 인생을 드러내 보이기도 했고, 떠나간 추억의 존재들을 재조명하는 성찰의 시간, 그리움의 시간이기도 하였다. 그러면서 외로움을 덜 수 있는 나만의 독특한 시간이었고 신체적 장애가 치료되는 효과를 보이기도 하였다. 그러나 그리는 과정에서 애로점도 경험하였는데 특히, 내가 그리고자 하는 것이 생각대로 잘 그려지지 않을 때 힘들었다고 기술하고 있다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 노인 만화가 갖는 다양한 유용성을 분석하고, 노인들에게 어떻게 적용될 수 있을지 논의해 보았다.

Keywords

References

  1. 권경민, 노인 만화콘텐츠 창출: 성교육만화를 중심으로, 한국콘텐츠학회논문지, 2011, 11(4). pp. 132-139. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.4.132
  2. 건강보험심사평가원, 2015년 진료비 심사실적 통계, 2015.
  3. 류종훈, 노인교육의 이론과 실제, 학문사, 2002.
  4. 이꽃송이, 김재웅, 김성곤, 장애아 문화예술교육을 위한 만화콘텐츠 제작에 관한 연구: 전조작기 단계의 경도 정신지체 아동을 중심으로, 만화애니메이션연구, vol, no.20, pp. 141-157.
  5. 주리애, 미술치료학, 학지사, 2013.
  6. 안양예술문화재단, 읽는 문화에서 놀이하는 문화로 카툰캠퍼스 시니어 만화창작학교"만화로 쓰는 인생이야기", 2016.
  7. 안양예술문화재단, 제6회 열린문화토론 나이듦과 함께하는 노년의 문화예술, 2016.
  8. 윤정주, 연상개념을 통한 초등학생의 회화 표현 연구, 한양대학교 교육대학원 석사, 2003, p.8
  9. 중앙노인보호전문기관, 내가 그리는 행복한 인생 2막, 2015.
  10. 통계청, 인구주택총조사, 2015.
  11. 한국만화영상진흥원, 움직이는 문화공감 3.0 카툰공감 100, vol.02, 2016.
  12. 한국문화예술교육진흥원, 장애인 문화예술교육 종합계획 수립을 위한 기초 연구, 2005.
  13. Stake, R, The art of case study research, Thousands Oaks, CA: Sage, 1995.
  14. Yin, R. k, Case Study Research, Design and Methode, Newbury Park, Calif: Sage, 1989.
  15. 阪本一郎, 学習漫画のあり方児童心理, 第18号, 1964.