DOI QR코드

DOI QR Code

컴퓨터 실습수업에서 하브루타 교수법 효과에 관한 연구

A Study on the using of Havruta Teaching Method in Computer Practice Class

  • 김창희 (서울기독대학교 국제경영정보학과)
  • 투고 : 2018.12.08
  • 심사 : 2018.12.17
  • 발행 : 2018.12.30

초록

The purpose of this study is to investigate the influence of learning flow, learning interest, and academic achievement by dividing the time when class was taught by Havruta. The Havruta teaching method is a traditional Jewish method of learning, with a one-on-one discussion with a partner that has a positive impact on each other. Havruta teaches learners through various perspectives and perspectives, helping them to improve their learning ability by attracting new ideas and solutions. In the computer lab, there is a big difference between the students according to the learner's abilities. Therefore, it is thought that the Havruta teaching method will help the learners who have lost interest in learning and improve the learning ability in the conventional way which does not consider personal abilities. do. In this paper, based on the friendship teaching model of the Havruta teaching style, the experimental group was taught through the Havruta practice and the play. Through the pre- and post-test, the students who taught the class with the help of the verbal method improved the learning flow, the learning interest and the academic achievement.

키워드

참고문헌

  1. 2015개정 교육과정 정보과 교육과정 제 2015-74 호. 2015.
  2. 정병호, 김병초, "빅데이터 분석의 역량 강화를 위한 거꾸로 교실 설계 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제13권, 제2호, 2017.06, pp. 127-145.
  3. 전병호, "블렌디드 러닝을 활용한 컴퓨터 실습수업에서의 학습자 만족 연구:콘텐츠 요인과 교수자상호작용을 중심으로," 디지털산업정보학회 논문지, 제13권, 제4호, 2017.12, pp. 221-230.
  4. 김성경, "중학교 프로그래밍 수업에서의 하브루타 교수법을 활용한 수업설계 및 적용," 한국외국어대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2018.02.
  5. Kent, O "A theory of Havruta learning," Journal of jewish education, 76(3), 2010, pp. 215-245. https://doi.org/10.1080/15244113.2010.501499
  6. 최현정, "이스라엘 하브루타 원리에 기초한 온라인 토론활동이 토론수행기술과 상호작용에 미치는 영향," 국민대학교 교육대학원 박사학위논문, 2016.
  7. 전정희, "또래교수법을 실시한 컴퓨터 실습수업 에서 동료평가가 학업성취도와 자기효능감에 미치는 영향", 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, 2011.
  8. 이병욱, 노태천, "이론.실습 통합 교과의 교수. 학습 모형 개발을 위한 이론적 탐색". 직업교육연구, 20권 1호, 2001, pp. 63-76.
  9. Bandura, A. "Social foundations of thoughtand action," Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 1986.
  10. 강선순, "동료지도학습이 학업성취와 학습태도에 미치는 옇양," 서울시립대학교 교육대학원 석사학위논문, 2007.
  11. 허영주. "하브루타 활용 수업이 개인 및 집단창의 성에 미치는 영향," 교양교육연구, 제 10권, 제3호, 2016.09, pp. 73-106.
  12. 전성수, 하브루타로 교육하라 : 질문하고 토론하는 하브루타 교육의 기적, 위즈덤하우스, 2012..
  13. 전혜경, "하브루타 수학 수업이 수학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과 분석," 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2016.
  14. 서윤주, "하브루타의 교육적 의미와 사회과수업에의 적용에 관한 연구," 한국교원대학교 교육대학원, 석사학위논문. 2016.
  15. 장영숙, "하브루타 소집단주제 토론과학수업이 과학탐구능력 및 학업성취도에 미치는 효과," 부산교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2016.
  16. 김현진, "하브루타 기법을 적용한 음악감상기법," 서울교육대학교 교육전문대학원, 석사학위논문, 2016.
  17. 김정숙, 이태욱, "하브루타를 접목한 앱 제작으로 컴퓨팅 사고력 신장," 한국컴퓨터정보학회 동계학술대회 논문집, 제26권, 제1호, 2018.1, pp 223-226.
  18. 이애리, "플립드러닝과 하브루타 학습법에 기반한 학습자 중심의 코딩 수업 설계 및 적용," 디지털산업정보학회 논문지, 제14권, 제2호, 2018.06, pp. 69-78.
  19. Kent, O, "A theory of Havruta learning:, journal of jewish education, 76(3), pp. 215-24. https://doi.org/10.1080/15244113.2010.501499
  20. 석임복, "학습 몰입의 구조: 척도, 성격, 조건, 관여," 경북대학교 박사학위논문, 2007.
  21. 김나영, 주영주, "사이버교육에서 학습동기, 프로그램, 조직의 지원과 상호작용, 몰입 및 학습성과의 구조적 관계 규명," 교육공학연구, 제 26권, 제2호 2010.6, pp. 53-82.
  22. 전두빈, "앱 인벤터를 활용한 프로그래밍 수업이 특성화고등학교 학생의 학습 몰입에 미치는 영향," 한국교원대학교. 석사학위논문, 2017.
  23. 변영계, 교수.학습 이론의 이해, 서울, 학지사, 2004.
  24. Hair, J. T., R. E. Anderson and R. L. Tatham and W. C. Black, "Multivariate Data Analysis," Fifth ed. Uper Sadle River, New Jersey: Prentice Hal, 1998.