DOI QR코드

DOI QR Code

Design and application of learner-centered coding class based on flip-learning and havruta learning method

플립드러닝과 하브루타 학습법에 기반한 학습자 중심의 코딩 수업 설계 및 적용

  • 이애리 (가톨릭관동대학교 Verum교양대학 교양과)
  • Received : 2018.06.04
  • Accepted : 2018.06.15
  • Published : 2018.06.30

Abstract

When it comes to the value of modern education, teachers are required to perform the role of a helper to promote interaction between learners, the role of a manager to facilitate smooth learning, and the role of a guide who has expert knowledge in the learning contents. Therefore, this study investigated what kind of learner-centered teaching methods there are, which require teachers to perform the roles of helper, manager, and guide, and conducted a pedagogical research on coding education to explore class models for self-directed learning. Subsequently, a class model was proposed by applying the flipped learning and havruta learning to a coding class. In this study, the learner-centered education methods of flipped learning and havruta method were applied to constructing a coding class as a university general education course. The feature of this class is that it enables dynamic interaction between teachers and learners as well as active interaction between leaners in a classroom instruction. After applying the proposed method to the actual class and analyzing it, the students taught using suggested method were more positively assessed in learning interest than those taught using a traditional method. And that in academic achievement as well, suggested method was more effective.

Keywords

References

  1. 김경미, 김현숙 , "융합인재 양성을 위한 컴퓨터 프로그래밍 교육의 필요성에 대한 사례 연구," 디지털융복합연구, 제12권, 제11호, 2014, pp.339-348. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.11.339
  2. 성정숙, 김수환, 김현철, "인문계열 학생을 위한 SW교육에서의 초보 학습자 특성 분석," 컴퓨터교육학회논문지, 제18권, 제3호, 2015, pp.25-35.
  3. 이애리, "코딩수업을 위한 학습자 중심의 플립드 러닝 적용 사례 연구," 실천공학교육논문지, 제9 권, 제1호, 2017, pp.23-30.
  4. 박정선,박상혁, "디자인씽킹 프로젝트와 팀활동 만족도를 매개로 한 지식공유활동이 컴퓨팅사고력에 미치는 영향," 디지털산업정보학회논문지, 제13권, 제4호, 2017, pp.1-11. https://doi.org/10.17662/KSDIM.2017.13.4.001
  5. 정병호,김병초, "빅데이터 분석의 역량 강화를 위한 거꾸로 교실 설계 연구," 디지털산업정보학회논문지, 제13권, 제2호, 2017, pp.127-145. https://doi.org/10.17662/KSDIM.2017.13.2.127
  6. 박경은, 이상구, "선형대수학 플립드러닝(Flipped Learning) 강의 모델 설계 및 적용," E-수학교육논문집, 제30권, 제1호, 2016, pp.1-22.
  7. 최숙영, "프로그래밍 수업의 플립드러닝 학습모형 설계 및 적용," 컴퓨터교육학회논문지, 제20권, 제4호, 2017, pp.27-36.
  8. 이지연, 김영환, 김영배, "학습자 중심 플립드러닝(Flipped Learning) 수업의 적용 사례," 제30권, 제2호, 2014, pp.163-191.
  9. 강은정, 조철기. "하브루타 수업이 고등학생의 지리학습에 미치는 영향," 한국지역지리학회지, 제23, 제2호, 2017, pp.420-436.
  10. 허영주. "하브루타 활용 수업이 개인 및 집단창 의성에 미치는 영향," 교양교육연구, 제10권, 제3호, 2016, pp.73-106.
  11. Kent, O, "A Theory of Havruta Learning," Journal of Jewish Education, vol.76, no.3, 2010, pp.215-245. https://doi.org/10.1080/15244113.2010.501499
  12. 전성수, 하브루타로 교육하라 : 질문하고 토론하는 하브루타 교육의 기적, 위즈덤하우스, 2012.
  13. 이동엽, "플립드러닝(Flipped Learning) 교수학습 설계모형 탐구," 디지털융복합연구, 제11권, 제12호, 2013, pp.83-92. https://doi.org/10.14400/JDPM.2013.11.12.83
  14. 신수범, 구진희, "교육용 프로그래밍 언어의 선택 기준 개발," 한국컴퓨터교육학회논문지, 제17권, 제4호, 2014, pp.13-21.
  15. 류성현, "프레지의 ZUI를 활용한 학습이 학습자의 흥미와 학업 성취도에 미치는 영향," 대구교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.

Cited by

  1. 컴퓨터 실습수업에서 하브루타 교수법 효과에 관한 연구 vol.14, pp.4, 2018, https://doi.org/10.17662/ksdim.2018.14.4.177
  2. 하브루타를 활용한 SW 수업 설계 및 적용의 효과성 vol.15, pp.4, 2018, https://doi.org/10.17662/ksdim.2019.15.4.137