DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Simple Example of CFD Course in Mechanical Engineering Curriculum (I) (Laminar Pipe Flow)

기계공학교육과정에서의 전산유체동역학의 기초예제개발 (I) (수평 원관의 층류 유동)

  • Lee, Sung-Riong (Division of Materials Science and Engineering, Kangwon National University) ;
  • Cho, Seok-Swoo (Department of Mechanical Design Engineering, Kangwon National University)
  • 이성룡 (강원대학교 재료융합공학부) ;
  • 조석수 (강원대학교 기계설계공학과)
  • Received : 2018.04.16
  • Accepted : 2018.07.06
  • Published : 2018.07.31

Abstract

With the ever increasing advances in computers and their computing power, computational fluid dynamics(CFD) has become an essential engineering tool in the design and analysis of engineering applications. Accordingly, many universities have developed and implemented a course on CFD for undergraduate students. On the other hand, many professors have used industrial examples supplied by computational analysis software companies as CFD examples. This makes many students think of CFD as difficult and confusing. This paper presents a simple CFD example used in the department of mechanical design engineering of Kangwon National University and shows its effectiveness. Most students answered that a simple CFD example is more comprehensive than an industrial example. Therefore, it is necessary to develop simple computational analysis problems in the engineering education field.

과학 및 공학 분야 등에서 유한체적법등과 같은 전산해석방법은 비약적으로 발전하여 주로 대학 연구실 및 기업 등에서 활용하고 있었으나 최근에는 대학의 교육과정에서도 전산해석방법이 도입되고 있다. 이것을 계기로 공학대학의 기계공학과등에서 전산유체동역학이 학부 3학년 또는 4학년에 개설되고 있다. 일반적으로 전산유체동역학에서 다루는 수치해석 예제는 상용 전산유체동역학 소프트웨어 회사에서 개발한 예제이다. 따라서 학부 학생들은 저학년에서 학습한 유체역학의 이론적 해와 전산유체동역학 강의에서 학습하는 수치해석 해를 서로 비교할 수 없는 상황이 되고 있다. 따라서 본 연구에서는 유체동역학의 고전적인 해석 대상인인 정상 상태의 수평 원관 층류 유동의 이론적 배경을 설명한 뒤 ANSYS FLUENT를 이용하여 정상 상태의 수평 원관 층류 유동에 대한 수치해석 해를 구하여 이론적 해와 수치해석 해를 서로 비교하여 학생들의 전산유체동역학에 대한 개념을 확실히 다짐으로서 학생들의 현장적응능력을 높였으며 해당 강좌에 대한 강의 평가 결과 학생들이 전산유체동역학에 대한 이해력과 tutorial에 대한 만족도가 매우 높았다.

Keywords

References

  1. Department of Mechanical Design Engineering at Kangwon National University, Mechanical Design Engineering Curriculum[Internet], Samcheok, Kangwon National University, c2018[cited 2018 April 8], Available From: http://knu.kangwon.ac.kr/mde/ (accessed April, 1, 2018)
  2. Department of Mechanical Engineering at Hanyang University, Mechanical Engineering Curriculum[Internet], Seoul, Hanyang University, c2018[cited 2018 April 8], Available From:http://me.hanyang.ac.kr/ko/edu/curh/ views/findCurriCulHi.do (accessed April, 1, 2018)
  3. ANSYS, ANSYS Education Center[Internet], ANSYS, c2018[cited 2018 April 8], Available From: https://www.ansys.com/ko-kr/academic (accessed April, 1, 2018)
  4. WEBSYSTEM, SOLIDWORKS Flow Simulation[Internet], WEBSYSTEM, c2018[cited 2018 April 8], Available From: http://www.websco.co.kr/mall/design/design2_2.asp (accessed April, 1, 2018)
  5. TAESUNG S&E, ANSYS FLUENT Tutorials, pp.1-470, TAESUNG S&E Co., 2011.
  6. C. W. Park, C. H. Hong, "Structural and thermal analysis using ANSYS Workbench", pp.7-327 Intervision Publisher, 2008. ISBN: 9788956674513
  7. Korean Research Council for Mechanical Engineer License, Fluid Mechanics, pp. 151-152, Won Hwa Publisher, 1985.
  8. Korean Research Council for Mechanical Engineer License, Fluid Mechanics, pp. 154-155, Won Hwa Publisher, 1985.
  9. Wikipedia, Skin friction drag[Internet], Wikipedia, c2018[cited 2018 April 8], Available From: https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_friction_drag (accessed April, 1, 2018)
  10. D. Bhandari, S. Singh, "Analysis of Fully Developed Turbulent Flow in a pipe using Computational Fluid Dynamics", International Journal of Engineering Research & Technology, Vol.1, No.5, pp.1-9, 2012. https://doi.org/10.15623/ijret.2012.0101001
  11. S. S. Cho, W. S. Joo, "A Study on Fatigue Crack Growth and Life Modeling using Backpropagation Neural Networks", Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. A, Vol.24, No.3, pp.634-644, 2000.
  12. K. Aung, "Design and Implementation of an Undergraduate Computational Fluid Dynamics (CFD) Course", Proceedings of the 2003 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition, pp.8.367.1-8.367.8, 2003.