DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of the Qualities of Special Transportation Services on the Image of the Organization through User Satisfaction and User Value

지방정부 특별교통 서비스품질이 이용자만족도와 이용자가치를 통해 기관이미지에 미치는 영향

  • 김종억 (서울벤처대학원대학교 융합산업학과) ;
  • 황찬규 (서울벤처대학원대학교 융합산업학과)
  • Received : 2018.07.30
  • Accepted : 2018.08.17
  • Published : 2018.09.30

Abstract

The differentiation of this study is largely based on the above discussion. First, I would like to examine the main factors that affect the image of the local government's special transport agencies in terms of users and suggest strategic options for promoting the local government's special traffic. Second, a public service approach is very necessary considering the concept of new public transport such as local government special transport, individual use experience and social impact. The purpose of this study is to demonstrate the characteristics of local government special traffic through the five important factors of the service quality which are not capable of objectively measuring the characteristics of the service.

Keywords

References

  1. 국토교통부, "제3차 교통약자 이동편의증진계획," 국토교통부, 2016.
  2. 한국교통연구원, "교통약자 이동편의 실태조사," 한국교통연구원, 2016.
  3. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., and Berry, L. L., "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research," The Journal of Marketing, Vol. 49, No. 4, 1985.
  4. 이성석, "교통약자의 교통복지 서비스 품질 만족에 관한 연구," 한국교통대학교, 2017.
  5. 나준희, "서비스 품질이 교통기업의 문화 이미지에 미치는 영향," 문화산업연구, Vol. 15, No. 3, 2015, pp.1-7.
  6. Oliver, R. L(1997), "Satisfaction: A Behavioral Per-spective on the Consumer," McGrwq-Hill.
  7. Parasurman A., V. A. Zeithaml and L. L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality," Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, 1988.
  8. 차성종, "우리나라 공공도서관의 이용자만족도에 관한 연구 : 2010 공공도서관 운영 평가 이용자 만족도 조사 결과를 중심으로," 情報管理學會誌, Vol. 28, No. 1, 2011, pp.285-308.
  9. 박철, "온라인 소비자행동 연구의 현황과 과제," 소비자학연구, Vol. 21, No. 2, 2010, pp. 289-320.
  10. Zeithaml V. A,, "Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence," Journal of Marketing, Vol. 52, No. 0, 1988, pp.2-22. https://doi.org/10.1177/002224298805200302
  11. Woodriff, R. B., "Customer Value: The Next Source for Competitive Advantage," Journal of the Academy of Marketing, 1997.
  12. 권혁근, 서상혁, "과학기술정보이용자의 지속사용의지 영향요인 분석 - 정보품질, 고객가치 및 상황요인을 중심으로," 기술혁신학회지, Vol. 16, No. 3, 2013, pp.784-808.
  13. 서상혁, 이선영, 이병희, "국가 R&D정보 이용자의 고객가치 및 고객만족도 영향요인 분석," 기술혁신학회지, Vol. 15, No. 4, 2012, pp.837-861.
  14. 김민정, 이수범, "외식 배달 어플리케이션 서비스 이용자의 지각된 혜택 및 희생이 지각된 가치와 행동의도에 미치는 영향 - 가치기반수용모델(VAM)을 중심으로," 관광연구저널, Vol. 32, No. 2, 2018, pp.217-233.
  15. 정원칠, "정부이미지 측정 및 비교에 관한 실증적 연구," 중앙대학교 석사학위논문, 2001.
  16. 정예림, "중앙행정기관의 이미지 제고를 위한 행정브랜드의 통합형마케팅커뮤니케이션(IMC)에 관한 연구 : 현황 및 실무자 인식조사를 중심으로," 홍익대학교 석사학위논문, 2008.
  17. 배영미.김희섭, "어린이도서관 웹사이트 이용자 만족도 분석," 情報管理學會誌, Vol. 30, No. 2, 2013, pp.7-33.
  18. 오혜경, 이문화, "여성장애인 어울림센터의 서비스 질이 이용자 만족도에 미치는 영향," 재활복지, Vol. 16, No. 2, pp.81-105.
  19. 이동영, 박경하, "장애인활동보조서비스에 대한 이용자 만족도 연구 : 서비스 품질요인 및 서비스 가치와의 인과모형 분석," 사회보장연구, Vol. 27, No. 4, 2011, pp.81-109.
  20. 박겸수, 이희선, "주민자치센터의 공공서비스품질이 참여지속의사에 미치는 영향," 한국공공관리학보, Vol. 31, No. 1, 2017, pp.1-28.
  21. 박명걸, 강만수, 박상규, "은행서비스품질이 관계지속과 가치일치성을 매개로 은행명성과 고객만족에 미치는 영향 연구," 고객만족경영연구, Vol. 15, No. 2, 2013, pp. 67-85.
  22. 이제원, 고성은, 하홍열, "다이브 리조트의 서비스품질이 체험가치, 방문만족, 재이용의도에 관한 연구," 고객만족경영연구, Vol. 14, No. 2, 2012, pp.1-17.
  23. 문소윤, 강인호, "호텔 기업의 인턴십 만족도가 기업이미지와 진로결정에 미치는 영향," 관광연구, Vol. 27, No. 1, 2012, pp.107-130.
  24. 김성혁, 김용일, 오재경, "해양관광 방문동기 시장세분화에 따른 해양관광활동 차이와 관광만족 및 관광지 이미지에 미치는 영향 연구 : 부산지역을 방문한 관광객들을 대상으로," 관광연구, Vol. 27, No. 1, 2012, pp.17-36.
  25. 류수정, "직업가치와 직업이미지가 진로결정수준에 미치는 영향 : 항공사 객실승무원 취업준비생들을 중심으로," 관광연구저널, Vol. 32, No. 3, pp.143-156.
  26. 하효정, 이연준, "업사이클링 디자인적 가치요소가 브랜드 경험과 이미지에 미치는 영향 - 상업브랜드 공간 중심으로 -," 브랜드디자인학연구, Vol. 15, No. 1, 2017, pp.17-26.
  27. Wixom, B. & Watson, H. "An Empirical Investigation of the Factors Affecting Data Warehousing Success," MIS Quarterly, Vol. 25, No. 1, 2001, pp.17-41. https://doi.org/10.2307/3250957
  28. Fornell, C. & Larcker, D. F. "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No, 1, 1981, pp.39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  29. 이종만, 장주병, 박은미, "정보기술수용모형 (TAM)의 관점에서 인터넷 쇼핑몰 이미지결정 요인과 e-Loyalty에 관한 연구," 디지털산업정보학회논문지, Vol. 1, No. 1, 2005, pp. 65-75.
  30. 이종만, 장주병, 박은미, "소셜TV 서비스품질 요인이 수용의도에 미치는 영향 : 기술수용모형 (TAM)을 중심으로," 디지털산업정보학회논문지, Vol. 11 No. 3, 2015, pp.201-218. https://doi.org/10.17662/KSDIM.2015.11.3.201