DOI QR코드

DOI QR Code

다품목 시스템의 Hidden Failure를 고려한 계획정비 스케줄링에 관한 연구 : 검사비용을 중심으로

A Study on the Scheduling of Planned Maintenance for Multicomponent System with Hidden Failures : Focusing on Inspection Cost

  • Kim, Mansoo (ILS(Integrated Logistics Support) R&D Lab, LIG Nex1) ;
  • Hyun, Do Kyung (ILS(Integrated Logistics Support) R&D Lab, LIG Nex1) ;
  • Kim, Sung Hwan (ILS(Integrated Logistics Support) R&D Lab, LIG Nex1) ;
  • Ji, Woong Ki (ILS(Integrated Logistics Support) R&D Lab, LIG Nex1) ;
  • Kwon, Ki-Sang (ILS(Integrated Logistics Support) R&D Lab, LIG Nex1)
  • 투고 : 2019.07.10
  • 심사 : 2019.10.04
  • 발행 : 2019.10.31

초록

본 논문에서는 다수의 구성품으로 구성된 시스템에 대해 Hidden Failure를 고려하여 최적의 계획 정비 스케줄링 문제에 대해 연구하였다. 계획 정비 스케줄링의 목적은 장기 운용 유지비용 최소화이다. 시스템 측면에서는 다수의 구성품을 그룹화하여 검사함으로써 시스템이 정지함으로 인해 발생할 수 있는 비용을 최소화 할 수 있다. 또한 각 구성품 별로 적절한 검사 주기를 선정하여 고장을 조기에 확인함으로써 고장 발생으로 인한 비용을 최소화 할 수 있다. 본 논문에서는 계산의 복잡성을 줄이기 위해 기존 연구에서 사용한 "Base interval approach"를 적용하였으며 추가적으로 다수 구성품의 동시 검사를 통한 검사비용 절감 효과를 고려하였다. 검사비용은 소요되는 시설, 장비 및 인력 비용으로 구성된다고 가정하였으며 유사한 구성품을 동시에 검사함으로써 검사비용이 절감되는 경우에 대한 분석을 실시하였다. 본 논문에서는 검사비용 절감 효과를 비교하기 위해 기존 연구에서 활용한 사례를 대상으로 분석을 실시하였고 이에 따른 비용 절감 효과를 시뮬레이션을 통해 비교하여 제시한다.

The scheduling of planned maintenance problem of a system consisting of a number of components was studied. The purpose of maintenance scheduling is to minimize the cost of maintaining long-term operations. On the system side, the cost of a system shutdown can be minimized by grouping and inspecting a number of components. In addition, proper inspection cycles can be selected for each component to identify the failure sufficiently early to minimize the cost of the failure. To reduce the complexity of the calculations, the 'base interval approach' used in previous studies was applied and, in addition, the inspection cost savings from simultaneous inspections of multiple components were considered. To compare the effectiveness of inspection cost savings, this paper presents the results of simulation analysis performed by referring to the cases in the existing studies.

키워드

참고문헌

  1. J. T. jung, C. S. Kim. "An Evaluation of Preventive Maintenance Period of Power Transmission for The High-Speed Rolling Stock", korea Academia-Industrial Cooperation Society. Vol.2015, No.1, pp. 251-253, 2015 DOI: http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07217643&language=ko_KR
  2. H. J. Song, C, H, Jun. "Determining the Optimum Maintenance Period of the Steel Making Equipment Having Multiple Failure Types". IE Interfaces Vol.16, No. 1, pp. 27-33, March 2003. DOI: http://www.koreascience.or.kr/article/JAKO200329256811551.page
  3. J. T. jung, C. S. Kim. "Evaluation of Optimal Time Between Overhaul Period of the First Driving Devices for High-Speed Railway Vehicle", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. Vol.16, No.12, pp. 8700-8706, 2015 DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.12.8700
  4. Bin Liu, Ruey-Huei Yeh, Min Xie, Fellow, "Maintenance Scheduling for Multicomponent Systems with Hidden Failures", IEEE Transactions on reliability, Vol. 66. No. 4. DECEMBER 2017. DOI: https://doi.org/10.1109/TR.2017.2740562
  5. R. Laggoune, A. Chateauneuf, and D. Aissani, "Opportunistic policy for optimal preventive maintenance of a multi-component system in continuous operating units", Comput. Chem. Eng., vol. 33, no. 9, pp. 1499-1510, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compchemeng.2009.03.003