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A Study on Improvement of Submarine Attack Periscope Operation Performance using Installing Protector on Sail

잠수함 공격잠망경 함교 보호구조물 설치를 통한 장비 운용성능 향상에 관한 연구

  • Received : 2021.03.26
  • Accepted : 2021.05.07
  • Published : 2021.05.31

Abstract

This paper describes the feasibility and reliability verification of installing a protective structure to protect attack periscopes. The attack periscope is the critical equipment of a submarine to enable the user to monitor surface and air activity, collect navigational data, and detect and identify targets. The attack periscope provides target information acquired through TV, IR camera, and laser range finder to the combat system. In the product improvement program, the upper part of the masts was exposed to the outside of the sail because the existing attack periscope was replaced with a new one. On the other hand, the head sensor can be damaged by floating objects, such as fishing nets, during sea navigation. Therefore, the installation of a protective structure for an attack periscope improved the equipment operation performance. The feasibility and reliability of the installation of the protective structure were verified by examining the influence of URN.

본 논문은 잠수함 공격잠망경(Attack periscope) 보호를 위한 보호구조물 설치 타당성 및 신뢰성 검증 방안에 대해 서술하고 있다. 공격잠망경은 잠망경 심도 및 수상 항해 시 대수상 및 대공 표적을 은밀하게 시각적으로 확인하기 위한 핵심 탑재 장비이다. 관측장치 및 거리측정장치를 통해 획득된 표적 정보를 전투체계에 제공하며, 대수상 및 대공탐색하여 자함의 위협 수준 판단과 표적의 영상, 거리를 포함한 위치 정보를 제공한다. OOO급 잠수함 성능개량 시 공격 잠망경을 신규 장비로 교체함에 따라 마스트 길이가 증가하였고, 증가된 마스트 길이만큼 외부로 노출됨에 따라 항해 시 어망, 그물과 같은 해상 부유물에 의한 장비 손상 발생 가능성이 커졌다. 따라서 함교에 공격잠망경 보호구조물을 설치하여 장비 운용성능을 향상시켰으며, CFD 해석 및 실제 해상에서의 수중방사소음 측정을 통해 보호구조물 설치 타당성 및 신뢰성 검증을 수행하였다. 본 연구를 통하여 향후 공격잠망경 신규 장비 교체 시 건전성 확보를 위한 참고자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

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